Demografia historyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-HS2-1DEM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Demografia historyczna |
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | podstawowe |
Założenia (opisowo): | Założenia przedmiotu: Wiedza demograficzna tj. poznanie i zrozumienie podstawowych praw rządzących rozwojem ludności dawniej i obecnie jest niezbędna dla historyka i humanisty, będącego aktywnym członkiem współczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Cele przedmiotu: Wyposażenie studenta w podstawowy zasób wiadomości dotyczących przebiegu w przeszłości historycznej procesów demograficznych i ich rozlicznych uwarunkowań (społecznych, klimatycznych, gospodarczych). Zapoznanie z podstawowymi źródłami analiz demograficznych w zakresie stanu, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności oraz nauczenie podstawowych metod badawczych stosowanych w obserwacji demograficznej. |
Pełny opis: |
Bilans nakładu pracy studenta Udział w zajęciach 30 Przygotowanie do zajęć 30 Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 Realizacja zadań projektowych 30 Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 10 Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 2,0 o charakterze praktycznym 30 2,0 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.J.-P. Bois, Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur, Warszawa 1996 2. J.-L. Flandrin, Historia rodziny, Warszawa 1998 3. M. Kopczyński, Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1998 4. C. Kuklo, Demografia Rzeczypospolitej przedrozbiorowej, Warszawa 2009 5. M. Okólski, A. Fihel, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Warszawa 2012 6. W. Reinhard, Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2009, s. 125-232. Literatura uzupełniająca: 1.Historia życia prywatnego, t. 3: Od renesansu do oświecenia, red. R. Chartier, Wrocław 1999 2. E. Kizik, Wesele, kilka chrztów i pogrzebów. Uroczystości rodzinne w mieście hanzeatyckim od XVI do XVIII wieku, Gdańsk 2001 3. Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich w XV-XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008 4. Rodzina, gospodarstwo domowe i pokrewieństwo na ziemiach polskich w perspektywie historycznej – ciągłość czy zmiana? red. C. Kuklo, Warszawa 2012 5. Michel Vovelle, Śmierć w cywilizacji Zachodu. Od roku 1300 po współczesność, wyd. 2, Gdańsk 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1) Student opanował na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu demografii historycznej, 2) Rozumie powiązania interdyscyplinarne demografii historycznej z innymi naukami i obszarami nauk. 3) Zna i stosuje w praktyce metody i sposoby opracowywania źródeł historycznych charakterystyczne dla demografii. Historycznej K2A-W03, K2A_W15, K2A_W19 Umiejętności: 1) Student potrafi samodzielnie scharakteryzować i ocenić powiązania demografii historycznej z innymi kierunkami badań historycznych jak np. historia klimatu, historia gospodarcza. 2) Potrafi przeprowadzić pogłębioną krytykę źródeł dawnych i obecnych wykorzystywanych w demografii historycznej i bieżącej. K2A_U02, K2A_U09 Kompetencje społeczne: 1) Student dąży do obiektywizmu w wyjaśnianiu praw rządzących rozwojem demograficznym ludności. 2) Ma świadomość zakresu swojej wiedzy demograficznej i umiejętności warsztatowych ale też rozumie i dąży do ciągłego ich rozwoju. K2A_K03, K2A_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawową metodą są ćwiczenia praktyczne polegające na rekonstruowaniu demograficznych dawnych populacji i obliczaniu różnorodnych współczynników demograficznych. Formą zaliczenia jest zaliczenie ustne oraz stała ocena aktywności w trakcie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.