Historia i narracja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-HS2-2GHIN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Historia i narracja |
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów przystępujących do zajęć jest na poziomie gwarantującym realizację zakładanych tematów |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone kwestiom narracyjnym w analizie źródeł historycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia są poświęcone różnym aspektom narracyjnym istotnym w analizie piśmiennych źródeł historycznych. Punktem wyjścia są podręczniki narratologii, w szczególności Mieke Bal i stworzenie panoramy rozwoju tej dyscypliny. Następnie budowa terminologii specjalistycznej i na koniec zastosowanie jej w praktyce. Zaczynamy od przykładów z filmów i powieści, a kończymy na typowych źródłach historycznych. |
Literatura: |
M. Bal 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tł. „zespół” (s. 79-114). I. de Jong 2018, Narratology and Classics: A Practical Guide, Oxford. Living Handbook of Narratology: https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/106.html M. Foucault, Kim jest autor? w: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wyb. i opr. T. Komendant, Warszawa 1999, s. 199-219. R. Barthes, Śmierć autora, „Teksty drugie” 1-2 (1999), s. 247-251 T. Mojsik, Manipulacje przestrzenią i czasem w historiografii. Perspektywa narratywistyczna (w:) Człowiek wobec miar i czasu w przeszłości, red. P. Guzowski, M. Liedke, Kraków 2007, s. 239-252. T. Mojsik, Tragedia w domu Antygonidów albo o (poli)narracji historycznej (w:) Grecy, Rzymianie i ich sąsiedzi, red. K. Nawotka, M. Pawlak ("Antiquitas" 29), Wrocław 2007, s. 123-144. T. Mojsik, Kto zabił Demetriosa albo o nieuchronności perspektywy narratywistycznej, (w:) Narracja, historia, fikcja: Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grützmacher, Warszawa 2009, s. 155-167. T. Mojsik, Timajos, cover-texts i kontekst narracyjny w analizie historycznej, "Historyka" 46 (2016): 249-269. U. Eco, Sześć przechadzek po lesie fikcji, tł. J. Jarniewicz, Kraków 1996 |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi posługiwać się narzędziami typowymi dla analizy narratologicznej (kategorie czasowe [porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa], narrator, bohaterowie i fokalizatorzy) w analizie wszelakich narracji, a także w odniesieniu do świadectw historycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie obejmuje aktywność na zajęciach i pracę pisemną zamieszczoną w systemie Blackboard (Treść - zadanie) Do wyboru: 1. Analiza odcinka serialu Lie to Me z wykorzystaniem narzędzi narratologicznych, a w szczególności kategorii czasowych (porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa), kategorii narratora, bohaterów i fokalizatorów; 2. Analiza wybranego tekstu literackiego (zaakceptowanego wześniej przez prowadzącego) z wykorzystaniem narzędzi narratologicznych, a w szczególności kategorii czasowych (porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa), kategorii narratora, bohaterów i fokalizatorów; 3. Analiza wybranego źródła historycznego (najlepiej spośród zasobu źro∂łowego do rpacy magisterskiej) z wykorzystaniem narzędzi narratologicznych, a w szczególności kategorii czasowych (porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa), kategorii narratora, bohaterów i fokalizatorów; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.