Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia i narracja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-HS2-2GHIN
Kod Erasmus / ISCED: 08.352 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia i narracja
Jednostka: Instytut Historii i Nauk Politycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów przystępujących do zajęć jest na poziomie gwarantującym realizację zakładanych tematów


Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone kwestiom narracyjnym w analizie źródeł historycznych.

Pełny opis:

Zajęcia są poświęcone różnym aspektom narracyjnym istotnym w analizie piśmiennych źródeł historycznych. Punktem wyjścia są podręczniki narratologii, w szczególności Mieke Bal i stworzenie panoramy rozwoju tej dyscypliny. Następnie budowa terminologii specjalistycznej i na koniec zastosowanie jej w praktyce. Zaczynamy od przykładów z filmów i powieści, a kończymy na typowych źródłach historycznych.

Literatura:

M. Bal 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tł. „zespół” (s. 79-114).

I. de Jong 2018, Narratology and Classics: A Practical Guide, Oxford.

Living Handbook of Narratology: https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/106.html

M. Foucault, Kim jest autor? w: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wyb. i opr. T. Komendant, Warszawa 1999, s. 199-219.

R. Barthes, Śmierć autora, „Teksty drugie” 1-2 (1999), s. 247-251

T. Mojsik, Manipulacje przestrzenią i czasem w historiografii. Perspektywa narratywistyczna (w:) Człowiek wobec miar i czasu w przeszłości, red. P. Guzowski, M. Liedke, Kraków 2007, s. 239-252.

T. Mojsik, Tragedia w domu Antygonidów albo o (poli)narracji historycznej (w:) Grecy, Rzymianie i ich sąsiedzi, red. K. Nawotka, M. Pawlak ("Antiquitas" 29), Wrocław 2007, s. 123-144.

T. Mojsik, Kto zabił Demetriosa albo o nieuchronności perspektywy narratywistycznej, (w:) Narracja, historia, fikcja: Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grützmacher, Warszawa 2009, s. 155-167.

T. Mojsik, Timajos, cover-texts i kontekst narracyjny w analizie historycznej, "Historyka" 46 (2016): 249-269.

U. Eco, Sześć przechadzek po lesie fikcji, tł. J. Jarniewicz, Kraków 1996

Efekty uczenia się:

Student potrafi posługiwać się narzędziami typowymi dla analizy narratologicznej (kategorie czasowe [porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa], narrator, bohaterowie i fokalizatorzy) w analizie wszelakich narracji, a także w odniesieniu do świadectw historycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie obejmuje aktywność na zajęciach i pracę pisemną zamieszczoną w systemie Blackboard (Treść - zadanie)

Do wyboru:

1. Analiza odcinka serialu Lie to Me z wykorzystaniem narzędzi narratologicznych, a w szczególności kategorii czasowych (porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa), kategorii narratora, bohaterów i fokalizatorów;

2. Analiza wybranego tekstu literackiego (zaakceptowanego wześniej przez prowadzącego) z wykorzystaniem narzędzi narratologicznych, a w szczególności kategorii czasowych (porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa), kategorii narratora, bohaterów i fokalizatorów;

3. Analiza wybranego źródła historycznego (najlepiej spośród zasobu źro∂łowego do rpacy magisterskiej) z wykorzystaniem narzędzi narratologicznych, a w szczególności kategorii czasowych (porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa), kategorii narratora, bohaterów i fokalizatorów;

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)