Historia seksualności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-HS2-2KHSS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Historia seksualności |
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | w ramach zajęć studenci winni zaznajomić się ze zmianami w postrzeganiu seksualności i rodziny pomiędzy antykiem a czasami nam współczesnymi. |
Skrócony opis: |
Celem zajęcia z historii seksualności jest zaznajomienie studentów z sposobem postrzegania rodziny i seksualności od starożytności po czasy nam współczesne. Tak więc na zajęciach omawiany jest model rodziny w greckich poleis, stosunek do homoerotyzmu, model rodziny w Rzymie, zmiany jakie zaszły w seksualności w średniowieczu i epoce nowożytnej. Przy czym na zajęciach będą też analizowany stosunek do cielesności, czystości, urody, gwałtu zajęcia doprowadzone będą do rewolucji seksualnej lat sześćdziesiątych XX wieku, oraz zmiany w postrzeganiu lgbt na początku XXI wieku |
Pełny opis: |
Celem zajęcia z historii seksualności jest zaznajomienie studentów z sposobem postrzegania rodziny i seksualności od starożytności po czasy nam współczesne. Tak więc na zajęciach omawiany jest model rodziny w greckich poleis, stosunek do homoerotyzmu, model rodziny w Rzymie, zmiany jakie zaszły w seksualności w średniowieczu i epoce nowożytnej. Przy czym na zajęciach będą też analizowany stosunek do cielesności, czystości, urody, gwałtu zajęcia doprowadzone będą do rewolucji seksualnej lat sześćdziesiątych XX wieku, oraz zmiany w postrzeganiu lgbt na początku XXI wieku |
Literatura: |
Peter Brown, Ciało i społeczeństwo. Mężczyźni, kobiety i abstynencja seksualna we wczesnym chrześcijaństwie, Kraków 2006 Jean Delumeau, Historia ojców i ojcostwa, Warszawa 1995. Kenneth Dover, Homoseksualizm grecki, Kraków 2004 Jean Louis Flandrin, Historia rodziny, Warszawa 2015 Michel Foucault, Historia seksualności, Warszawa 1995 Historia ciała, T 1-3, Gdańsk 2020 Historia życia prywatnego. T. 1-5, Wrocław 1998-2000 Jacques Rossiaud, Prostytucja w średniowieczu, Warszawa 2007 Georges Vigarello, Historia urody, Warszawa 2011 Georges Vigarello, Historia gwałtu, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG4 - student wykazuje znajomość historii porównawczej KP6_WG6 - student zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji KP6_WK6 - student rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach KP6_UW1 -samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW2 - student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych KP6_UW3 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UK1 -potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UK3 - potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych KP6_UK6 - potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki KP6_KK1 -ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
prezentacja multimedialna, uczęszczanie na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.