Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia życia codziennego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-HS2-2KHZC
Kod Erasmus / ISCED: 08.352 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia życia codziennego
Jednostka: Instytut Historii i Nauk Politycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Podstawowym założeniem i celem realizowanym w ramach przedmiotu jest przyswojenie przez studentów wiedzy o kształcie i charakterze elementów tworzących życie codzienne mieszkańców Europy od starożytności po wiek XX. Analiza obejmuje szeroki zakres zagadnień takich jak: warunki klimatyczne, zabudowa mieszkalna, stroje, pożywienie, choroby, higiena, edukacja, wychowanie, religia, filozofia, mentalność, małżeńskość, praca zawodowa, służba wojskowa, sądownictwo, rozrywki, struktury społeczne. Student powinien opanować wiedzę pozwalającą na obserwowanie i rozumienie trwania lub zmian zwyczajów życia codziennego na przestrzeni przynajmniej kilku stuleci.

Pełny opis:

Brak wymagań wstępnych

Wspólne omawianie poszczególnych zagadnień w oparciu o zadaną literaturę; praca w grupach

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Rodzaj przedmiotu obowiązkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia

Rok studiów/semestr V/ sem. letni

Konwersatorium – 30 godz. Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta: 100 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):

- udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz.

- przygotowanie do konwersatoriów: 14x2godz.=28 godz.

- zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 45 godz.

- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz.

- zaliczenie: 1 godz.

Razem: 30+28+45+6+1 = 100 godz. (100:25=4)

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+1zal. = 31 godz., 1 pkt. ECTS (31:25=1,24)

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:

45lektury.=45 godz. 2 pkt. ECTS (45:25=1,84)

Literatura:

1-2. Starożytna Grecja

L. Flaceliere, Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, przeł. Z. Bobowicz, J. Targalski, Warszawa 1985.

3-4. Starożytny Rzym

Historia życia prywatnego. T. 1: Od Cesarstwa Rzymskiego do roku tysięcznego, red P. Veyne, Wrocław-Warszawa-Kraków 1998, s. 21-221.

5. Wczesne średniowiecze

P. Riche, Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1979.

6-7. Prusy i Jaćwież

Ł. Okulicz-Kozaryn, Życie codzienne Prusów i Jaćwięgów w wiekach średnich (IX-XIII w.), Warszawa 1983.

8-10. Pełne i późne średniowiecze

M. Defourneaux, Życie codzienne w czasach Joanny D’Arc, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1963.

A. Jelicz, Życie codzienne w średniowiecznym Krakowie, Warszawa 1966.

R. Kiersnowski, Życie codzienne na Śląsku w wiekach średnich, Warszawa 1977.

11-12. Nowożytność

A. Wyczański, Wieś polskiego Odrodzenia, Warszawa 1969.

W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1982.

A. Berdecka, I. Turnau, Życie codzienne w Warszawie okresu oświecenia, Warszawa 1969.

13-15. XIX-XX wiek

L. Turek-Kwiatkowska, Życie codzienne w Szczecinie w latach 1800-1939, Szczecin 2014.

R. Tomkiewicz, Życie codzienne mieszkańców powojennego Olsztyna, 1945-1956, Olsztyn 2003.

B. Meyer, Życie codzienne w Pałacu Buckingham: od Wiktorii do Elżbiety II, przeł. Ewa Umińska-Plisenko, Poznań 1999.

S. Fitzpatrick, Życie codzienne pod rządami Stalina: Rosja radziecka w latach trzydziestych XX wieku, tł. Joanna Gilewicz, Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

Ma wiedzę o najważniejszych elementach życia codziennego na przestrzeni różnych epok.

K _W22 Posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktur społecznych w aspekcie społecznym i historycznym

K _W23 Ma rozszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania struktur politycznych, ekonomicznych i militarnych

K _W24 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zróżnicowania narodowo-etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym

K _W25 Ma rozszerzoną wiedzę na temat miejsca i roli religii w społeczeństwie nowoczesnym

K _W26 Ma wiedzę na temat zróżnicowania kulturowego i jego konsekwencji

K _U01 Samodzielnie zdobywa i pogłębia wiedzę oraz doskonali umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji.

K _U02 Potrafi scharakteryzować i ocenić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, rodziny, gender history itp.

K _U03 Formułuje tematy badawcze; stosuje metody i techniki badań w zakresie wybranej dziedziny historii.

K _U04 Posługuje się teoriami i paradygmatami badawczymi dla opracowania zagadnień i projektów z wybranej dziedziny historii.

K _U05 Stosuje świadomie w mowie i w piśmie terminologię fachową właściwą dla nauk historycznych i pokrewnych, zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji nauk historycznych.

K _U06 Analizuje, interpretuje i wykorzystuje dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci.

K _U07 Dobiera świadomie metody i narzędzia badawcze właściwe dla wybranej dziedziny historii, pozwalające na rozwiązywanie różnorodnych zadań i problemów.

K _U08 Systematyzuje informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp.

K _U09 Potrafi przeprowadzić pogłębioną krytykę źródeł historycznych.

K _U10 Analizuje, interpretuje i prezentuje zebrane informacje w przejrzystej, usystematyzowanej i przemyślanej formie.

K _U11 Stosuje różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań.

K _U12 Kieruje pracą zespołu lub wykonuje zadania badawcze we współpracy z innymi członkami zespołu, w tym również reprezentującymi różne dyscypliny wiedzy oraz różne kręgi kulturowe.

K _U13 Wykorzystując zdobyte kompetencje i doświadczenia badawcze formułuje w sposób krytyczny i uzasadnia własne opinie dotyczące ważnych zagadnień społecznych, politycznych itp.

K _U14 Argumentuje i uzasadnia swoje stanowisko w dyskusji naukowej, wykorzystując wiedzę i własne doświadczenia badawcze, jak też poglądy reprezentantów różnych nurtów historiograficznych.

K _U15 Posiada umiejętność pisania w języku ojczystym poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego.

K _U16 Posiada rozwinięte umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami oraz przygotowania do publikacji tekstów, zgodnie z kanonami krytyki przyjętymi w wybranej dziedzinie nauk historycznych.

K _U17 Komunikuje się w języku ojczystym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla nauk historycznych i pokrewnych

K _U18 Komunikuje się w wybranym języku nowożytnym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla nauk historycznych i pokrewnych.

K _U19 Tłumaczy, objaśnia i wykorzystuje w badaniach teksty źródłowe w jednym języku starożytnym lub/i dawnym.

K _U20 Określa i ocenia krytycznie stan swojej wiedzy fachowej.

K _U21 Korzysta z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi oceniać i opracowywać.

K _U22 Posiada umiejętność pisania prostych tekstów fachowych w przynajmniej jednym języku nowożytnym.

K _U23 Stosuje różnorodne metody upowszechniania wiedzy z zakresu nauk historycznych i społecznych.

K _U24 Potrafi przygotować pracę dyplomową (magisterską) z zakresu historii, przestrzegając reguł redakcyjnych, językowych oraz zasad warsztatowych

K _U25 Potrafi zaprezentować swój dorobek naukowy (np. na egzaminie dyplomowym magisterskim)

K _K01 Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą historyką i popularyzacją wiedzy historycznej.

K _K02 Uznaje i szanuje odmienne od własnych teorie i poglądy oraz prowadzi polemikę z nimi w sposób etyczny i kulturalny.

K _K03 Dąży do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne.

K _K04 Docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania tożsamości na poziomie lokalnym, regionalnym i narodowym.

K _K05 Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana jest aktywność na zajęciach. Do zaliczenia przedmiotu dopuszczony jest student, który uzyskał minimum 80% obecności na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Większa liczba nieobecności podlega zaliczeniu na dyżurze. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie ustnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)