Historia życia codziennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-HS2-2KHZC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Historia życia codziennego |
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Podstawowym założeniem i celem realizowanym w ramach przedmiotu jest przyswojenie przez studentów wiedzy o kształcie i charakterze elementów tworzących życie codzienne mieszkańców Europy od starożytności po wiek XX. Analiza obejmuje szeroki zakres zagadnień takich jak: warunki klimatyczne, zabudowa mieszkalna, stroje, pożywienie, choroby, higiena, edukacja, wychowanie, religia, filozofia, mentalność, małżeńskość, praca zawodowa, służba wojskowa, sądownictwo, rozrywki, struktury społeczne. Student powinien opanować wiedzę pozwalającą na obserwowanie i rozumienie trwania lub zmian zwyczajów życia codziennego na przestrzeni przynajmniej kilku stuleci. |
Pełny opis: |
Brak wymagań wstępnych Wspólne omawianie poszczególnych zagadnień w oparciu o zadaną literaturę; praca w grupach Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr V/ sem. letni Konwersatorium – 30 godz. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: 100 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 14x2godz.=28 godz. - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 45 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz. - zaliczenie: 1 godz. Razem: 30+28+45+6+1 = 100 godz. (100:25=4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+1zal. = 31 godz., 1 pkt. ECTS (31:25=1,24) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 45lektury.=45 godz. 2 pkt. ECTS (45:25=1,84) |
Literatura: |
1-2. Starożytna Grecja L. Flaceliere, Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, przeł. Z. Bobowicz, J. Targalski, Warszawa 1985. 3-4. Starożytny Rzym Historia życia prywatnego. T. 1: Od Cesarstwa Rzymskiego do roku tysięcznego, red P. Veyne, Wrocław-Warszawa-Kraków 1998, s. 21-221. 5. Wczesne średniowiecze P. Riche, Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1979. 6-7. Prusy i Jaćwież Ł. Okulicz-Kozaryn, Życie codzienne Prusów i Jaćwięgów w wiekach średnich (IX-XIII w.), Warszawa 1983. 8-10. Pełne i późne średniowiecze M. Defourneaux, Życie codzienne w czasach Joanny D’Arc, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1963. A. Jelicz, Życie codzienne w średniowiecznym Krakowie, Warszawa 1966. R. Kiersnowski, Życie codzienne na Śląsku w wiekach średnich, Warszawa 1977. 11-12. Nowożytność A. Wyczański, Wieś polskiego Odrodzenia, Warszawa 1969. W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1982. A. Berdecka, I. Turnau, Życie codzienne w Warszawie okresu oświecenia, Warszawa 1969. 13-15. XIX-XX wiek L. Turek-Kwiatkowska, Życie codzienne w Szczecinie w latach 1800-1939, Szczecin 2014. R. Tomkiewicz, Życie codzienne mieszkańców powojennego Olsztyna, 1945-1956, Olsztyn 2003. B. Meyer, Życie codzienne w Pałacu Buckingham: od Wiktorii do Elżbiety II, przeł. Ewa Umińska-Plisenko, Poznań 1999. S. Fitzpatrick, Życie codzienne pod rządami Stalina: Rosja radziecka w latach trzydziestych XX wieku, tł. Joanna Gilewicz, Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
Ma wiedzę o najważniejszych elementach życia codziennego na przestrzeni różnych epok. K _W22 Posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktur społecznych w aspekcie społecznym i historycznym K _W23 Ma rozszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania struktur politycznych, ekonomicznych i militarnych K _W24 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zróżnicowania narodowo-etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym K _W25 Ma rozszerzoną wiedzę na temat miejsca i roli religii w społeczeństwie nowoczesnym K _W26 Ma wiedzę na temat zróżnicowania kulturowego i jego konsekwencji K _U01 Samodzielnie zdobywa i pogłębia wiedzę oraz doskonali umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji. K _U02 Potrafi scharakteryzować i ocenić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, rodziny, gender history itp. K _U03 Formułuje tematy badawcze; stosuje metody i techniki badań w zakresie wybranej dziedziny historii. K _U04 Posługuje się teoriami i paradygmatami badawczymi dla opracowania zagadnień i projektów z wybranej dziedziny historii. K _U05 Stosuje świadomie w mowie i w piśmie terminologię fachową właściwą dla nauk historycznych i pokrewnych, zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji nauk historycznych. K _U06 Analizuje, interpretuje i wykorzystuje dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci. K _U07 Dobiera świadomie metody i narzędzia badawcze właściwe dla wybranej dziedziny historii, pozwalające na rozwiązywanie różnorodnych zadań i problemów. K _U08 Systematyzuje informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp. K _U09 Potrafi przeprowadzić pogłębioną krytykę źródeł historycznych. K _U10 Analizuje, interpretuje i prezentuje zebrane informacje w przejrzystej, usystematyzowanej i przemyślanej formie. K _U11 Stosuje różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań. K _U12 Kieruje pracą zespołu lub wykonuje zadania badawcze we współpracy z innymi członkami zespołu, w tym również reprezentującymi różne dyscypliny wiedzy oraz różne kręgi kulturowe. K _U13 Wykorzystując zdobyte kompetencje i doświadczenia badawcze formułuje w sposób krytyczny i uzasadnia własne opinie dotyczące ważnych zagadnień społecznych, politycznych itp. K _U14 Argumentuje i uzasadnia swoje stanowisko w dyskusji naukowej, wykorzystując wiedzę i własne doświadczenia badawcze, jak też poglądy reprezentantów różnych nurtów historiograficznych. K _U15 Posiada umiejętność pisania w języku ojczystym poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego. K _U16 Posiada rozwinięte umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami oraz przygotowania do publikacji tekstów, zgodnie z kanonami krytyki przyjętymi w wybranej dziedzinie nauk historycznych. K _U17 Komunikuje się w języku ojczystym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla nauk historycznych i pokrewnych K _U18 Komunikuje się w wybranym języku nowożytnym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla nauk historycznych i pokrewnych. K _U19 Tłumaczy, objaśnia i wykorzystuje w badaniach teksty źródłowe w jednym języku starożytnym lub/i dawnym. K _U20 Określa i ocenia krytycznie stan swojej wiedzy fachowej. K _U21 Korzysta z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi oceniać i opracowywać. K _U22 Posiada umiejętność pisania prostych tekstów fachowych w przynajmniej jednym języku nowożytnym. K _U23 Stosuje różnorodne metody upowszechniania wiedzy z zakresu nauk historycznych i społecznych. K _U24 Potrafi przygotować pracę dyplomową (magisterską) z zakresu historii, przestrzegając reguł redakcyjnych, językowych oraz zasad warsztatowych K _U25 Potrafi zaprezentować swój dorobek naukowy (np. na egzaminie dyplomowym magisterskim) K _K01 Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą historyką i popularyzacją wiedzy historycznej. K _K02 Uznaje i szanuje odmienne od własnych teorie i poglądy oraz prowadzi polemikę z nimi w sposób etyczny i kulturalny. K _K03 Dąży do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne. K _K04 Docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania tożsamości na poziomie lokalnym, regionalnym i narodowym. K _K05 Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest aktywność na zajęciach. Do zaliczenia przedmiotu dopuszczony jest student, który uzyskał minimum 80% obecności na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Większa liczba nieobecności podlega zaliczeniu na dyżurze. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie ustnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.