Elementy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-KS1-1ELS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy socjologii |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studia pierwszego stopnia, Profil studiów Ogólnoakademicki, Forma studiów Stacjonarne, Kod przedmiotu Zgodnie z przyjętymi zasadami kodowania przedmiotów w systemie USOS. Język przedmiotu polski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł 4 Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki humanistyczne i społeczne, kognitywistyka Rok studiów/semestr Rok I, semestr I Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godzin wykładu 15 godzin ćwiczeń |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z tymi elementami socjologicznych teorii, które znajdują swoje odniesienie w zagadnieniach z zakresu Kognitywistyki i komunikacji |
Pełny opis: |
Punkty ECTS 3 Bilans nakładu pracy studentaii Udział w zajęciach – 30 godzin Przygotowanie do zajęć, konsultacje – 30 godzin Przygotowanie referatu – 30 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciamiiii: Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 1ECTS o charakterze praktycznym 60 2ECTS |
Literatura: |
Sztompka, Piotr. 2002. Aktywność człowieka, w: tenże, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Znak, s. 45- 176; 2. Sztompka, Piotr.2002. Socjalizacja i kontrola społeczna, w: tenże: Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Znak, s. 389-416; 3. Bauer, Jaochim. 2008. Empatia. Co potrafią lustrzane neurony, Warszawa: PWN; 4. Aronson, Eliot, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert. 2006. Poznanie społeczne, w: tenże, Psychologia społeczna, s. 68-95; 5. Krzemiński, Ireneusz. 1999. Teoria symbolicznej interakcji George’a Herberta Meada, w: tenże, Co się dzieje między ludźmi, Open, s. 159 – 194; 6. Szacka, Barbara. 2003. Kultura, w: tenże, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 73-91; 7. Szacka, Barbara. 2003. Interakcje społeczne, w: tenże, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 119 - 133 8. Szacka, Barbara. 2003. Socjalizacja, w: tenże, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 135-155; 9. Szacka, Barbara. 2003. Grupa społeczna, w: tenże, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 181-2001; 10. Giddens, Anthony. 2005. Interakcja społeczna a życie codzienne, w: tenże, Socjologia, s. 100-125; |
Efekty uczenia się: |
1. Umie zdefiniować pojęcia: jaźń, umysł, tożsamość, neurony lustrzane, empatia, socjalizacja, emocje, interakcje społeczne, rola społeczna, pozycja społeczna, status społeczny, struktura społeczna, procesy poznawcze, poznanie społeczne. K_W04, K_W15 2. Umie wskazać, rozumie oraz umie zinterpretować podstawowe procesy związane z tworzeniem struktur i instytucji społecznych oraz podstawowe procesy kognitywistyczne w socjologii K-W16, K_W17, K_U10 3. Umie zastosować wiedzę o życiu społecznym w realnych sytuacjach społecznych K_K06 4. Umie łączyć interdyscyplinarne treści naukowe z zakresu socjologii oraz kognitywistyki i komunikacji K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – zaliczenie na ocenę na podstawie wypowiedzi pisemnej; Ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie: udziału w dyskusji, referatu oraz kolokwium Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin, zaliczenie na ocenę, zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.