Epistemologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-KS1-2EPI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Epistemologia |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wprowadzenie do współczesnej epistemologii (teorii poznania), czyli przestawienie jej podstawowych pojęć, teorii i stanowisk, zaznajomienie studenta z najważniejszymi pracami z zakresu epistemologii, wyrobienie umiejętności dostrzegania różnic i zależności między epistemologią a naukami szczegółowymi. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnej, bogato ilustrowane przykładami zastosowań pojęć i teorii epistemologicznych. Ćwiczenia w formie dyskusji nad zagadnieniami poruszonymi w lekturach. Zaliczenie wykładu – sprawdzian pisemny. Zaliczenie na ocenę (ćwiczenia) – na podstawie aktywności podczas zajęć, wyników kartkówek i pracy pisemnej. |
Pełny opis: |
wykład: 15 godz. ćwiczenia: 15 godz. 3 punkty ECTS Udział w wykładach 15 godzin Udział w ćwiczeniach 15 godzin Przygotowanie do ćwiczeń (lektury) 20 godzin Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 godziny Przygotowanie do zaliczenia wykładu 15 godzin Przygotowanie pracy pisemnej z ćwiczeń 10 godzin Wskaźniki ilościowe: godziny wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 37 (1 punkt ECTS) o charakterze praktycznym: 0 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, część I. Teoria poznania, Kęty – Warszawa: Wydawnictwo Antyk – Fundacja Aletheia, 2003. • A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, Warszawa: Wydawnictwo Spacja, 2002. Literatura uzupełniająca: • J. Woleński, Epistemologia, Warszawa: PWN, 2005. • W. Van Orman Quine, Epistemologia znaturalizowana, w: Granice wiedzy i inne eseje, tłum. B. Stanosz, Warszawa: PIW, 1986. • W. Van Orman Quine, Filozofia logiki, tłum. B. Stanosz, rozdz. 1. Znaczenie i prawda, Warszawa: Fundacja Aletheia, 2002. • E. Gettier, Czy uzasadnione i prawdziwe przekonanie jest wiedzą? tłum. J. Hartman, J. Rabus, „Principia” I, 1990. • A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków: Wydawnictwo Aureus – Wydawnictwo Znak, 2006. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna podstawowe pojęcia epistemologii. K_W04 2. Student zna główne filozoficzne koncepcje poznania. K_W21 3. Student posługuje się terminologią, pojęciami i teoriami specyficznymi dla teorii poznania. K_U01 4. Student umie jasno komunikować posiadaną wiedzę z zakresu epistemologii, zajmować stanowisko w dyskusji oraz podawać argumenty poprawne pod względem merytorycznym i logicznym. K_U06 5. Student przyjmuje postawę krytyczną w dyskusjach naukowych i światopoglądowych. K_K07 6. Studenta cechuje otwartość na nowe tendencje we współczesnej nauce. K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: egzamin ćwiczenia: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.