Komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-KS1-2KOM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami i pojęciami ludzkiej komunikacji w aspekcie ogólnym i międzykulturowym. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie: zapoznanie studentów z historią kultur i cywilizacji, przedstawienie typologii kultur w aspekcie komunikacyjnym. Na ćwiczeniach będą dyskutowane następujące zagadnienia: kategoryzacje, mity i stereotypy międzykulturowe, uprzedzenia, stary i nowy rasizm, nacjonalizm, patriarchat, etnocentryzm, fundamentalizm i integryzm religijny; charakterystyka różnych kultur w aspekcie komunikacji interpersonalnej, pozawerbalnej, para-językowej; kultury organizacyjne powstające w korporacjach, ruchach politycznych, religijnych, społecznych i zawodowych, w instytucjach państwowych; uwarunkowania mentalne komunikacji, znaczące dla różnych kultur; |
Literatura: |
Rozdziały z następujących prac: 1. R. Benedict, Wzory kultury, Warszawa 1999. 2. Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2002. 3. M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013. 4. J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego t. 1-2, Warszawa 1999. 5. J. Haidt, Prawy umysł, Sopot 2014. 6. E. T. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa 2003. 7. D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012. 8. G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010. 9. J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się pomiędzy ludźmi, Warszawa 2002. 10. I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student zna metody badawcze stosowane w naukach o komunikacji społecznej (K_W05). Ma wiedzę na temat kulturowych, społecznych i instytucjonalnych uwarunkowań procesów komunikacyjnych (K_W10). Ma wiedzę o roli języka i innych systemów semiotycznych jako narzędzi komunikacji (K_W13). Student ma wiedzę o mechanizmach poznawczych komunikacji społecznej i kulturowej (K_W14). Posługuje się różnorodnymi kodami w komunikacji społecznej i międzykulturowej (K_U14). Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, aby sprostać wyzwaniom w wielokulturowym świecie (K_01). Student aktywie uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym wykorzystując wiedzę z zakresu teorii komunikacji (K_K06). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin ustny, ocenianie ciągłe aktywności poznawczej w trakcie wykładu. Ćwiczenia: ocena aktywności podczas dyskusji, ocena prezentacji referatu na podstawie wybranej literatury, ocena z kolokwium, zaliczenie ustne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.