Umysł w kulturach świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-KS1-2UKS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Umysł w kulturach świata |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przegląd koncepcji umysłu od umysłowości pierwotnej do współczesności. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Treści kształcenia ogólnego: Przegląd koncepcji umysłu od umysłowości pierwotnej do współczesności. Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: Nazewnictwo: umysł, świadomość, dusza, duch, jaźń, ego Biologiczne podstawy umysłowości zwierzęcej i ludzkiej Umysł w religiach prymitywnych i szamanizmie Umysł w zaratusztrianizmie Umysł w tradycjach gnostyckich Umysł w religii starożytnej Grecji Umysł w judaizmie, chrześcijaństwie oraz islamie Umysł między Grecją a Indiami Umysł w materializmie indyjskim Umysł w dżinizmie Umysł w hinduizmie Umysł w buddyzmie indyjskim, tybetańskim i dzogczien Umysł w kulturach chińskich: konfucjanizmie, taoizmie i buddyzmie Umysł w kulturach japońskich Umysł współczesny na styku nauki i religii U.G. Krishnamurti czyli umysł jest mitem |
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Humanistyka Rok studiów /semestr: Drugi, pierwszy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): - Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: wykład ilustrowany przeźroczami oraz fragmentami filmowymi Forma zaliczenia: obecność na wykładach Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: Liczba godzin: 35; Punkty ECTS: 1,8 o charakterze praktycznym: liczba godzin: 30; Punkty ECTS: 1,2 |
Literatura: |
Boas F., Umysł człowieka pierwotnego, Nomos, Kraków 2010 Chang G.C.C., Buddyjska nauka o całości istnienia, Kraków 1999 Crow K.D., The Intellect in Islamic Thought, „Katha”, 2 (2006) 1-16 Czarnik T., Starożytna filozofia chińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001 Kacchara N.L., Philosophy of Mind: A Jain Perspective, „US-China Education Review”, 8:3 (2011) 1-14 III Karmapa, Świadomość zwyczajna, świadomość przebudzona, Source, Katowice 1995 Klasyczna joga indyjska, PWN, Warszawa 1986 Lao-tsy, Wielka księga tao, http://libertarianin.org/Ebooks/Laozi/Lao_Tsy_Wielka_Ksiega_Tao.pdf Lati Rinbochay, Mind in Tibetan Buddhism, Ithaca 1986 Levy-Bruhl L., Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, PWN, Warszawa 1992 Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 Nisbett R.E., Geografia myślenia, Smak Słowa, Sopot 2009 Plotyn, Enneady, PWN, Warszawa 1959 Raczkiewicz M., Hymn o perle, “Studia Redemptorystowskie”, 2 (2004) 201-210 Radhakrishnan S., Filozofia indyjska, t. 1 2, Warszawa 1958 1960 Sieradzan J., Koncepcja umysłu w buddyzmie, „Idea”, 19 (2007) 13-32 Sieradzan J., Pastafarianizm: religia czy parodia religii?, „Humaniora: Czasopismo Internetowe”, 2013, nr 4, 29-36, http://humaniora.amu.edu.pl/node/6 Suzuki D.T., Zen i kultura japońska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 Swinburne R., Czy umysł i mózg są tym samym, https://www.youtube.com/watch?v=Vt-stsmMOsE The Mystical Brain, http://www.dailymotion.com/video/xxrm0o_the-mystical-brain_webcam U.G. Krishnamurti, Umysł jest mitem: Niepokojące rozmowy z człowiekiem zwanym U.G., Thesaurus Press, Wrocław 1994 Wasubandhu, Dowód na wyłączne istnienie treści świadomości w 20 strofach, „Studia Indologiczne”, 6 (1999) 18-35 |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie synonimy pojęcia umysłu W4 Dysponuje wiedzą na temat umysłu w różnych tradycjach kulturowych, społecznych i religijnych W10 Posiada umiejętność rozumienia, analizy i interpretacji zagadnienia umysłu w różnych kulturach U10 Posługuje się różnorodnymi kodami w komunikacji społecznej i międzykulturowej U14 Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym wykorzystując nabytą wiedzę K6 Cechuje go otwartość na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie K8 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Wykład ilustrowany przeźroczami oraz fragmentami filmowymi Forma zaliczenia: obecność na wykładach |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.