Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animal Minds (fakultet)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-KS1-3ANM
Kod Erasmus / ISCED: 14.953 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animal Minds (fakultet)
Jednostka: Wydział Historyczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

(tylko po angielsku) A basic knowledge of studies on human cognition, eg. intelligence, memory and theory of mind is required as well as an ability to understand English at the academic level.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

"Animal Minds" is a monographic lecture about animal cognition and how the growing body of research about animal congitive skills influences our understanding of our own minds as well as our ethical views.

lecture: 30h

3 ECTS points

attendance: 30 h (1 ECTS)

individual work (incl. reading): 15h

test preparation: 30h

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The course will begin with a short introduction to animal studies in general: the brief history of researching animal cognition, the main approaches such as evolutionism and behaviourism, and the main debates concerning anthropomorphism and anthropocentrism in animal studies. Main methodological issues will be discussed as well as the general difficulties we have in maintaining an objective stance towards animal research.

The following lectures will be organised around specific topics in animal cognition, namely:

perception,

categorization,

intelligence and problem solving,

tool use,

emotions and attitudes towards death

social congition and communication,

linguistic capabilities,

self-consciousness,

and animal "madness".

In presenting an overview of important research on those subjects I will be concentrating on possible implications for cognitive science, especially regarding representationalism and embodied cognition.

In the final part of the course I will focus on the ethical dimension of animal research and, in particular, on how much our ethical stance towards animals can and should be influenced by the findings of animal cognition. I will also touch upon the issue of the legal status of animals.

Literatura: (tylko po angielsku)

Clive D. L. Wynne & Monique Udell, Animal Cognition. Palgrave Macmillan 2013.

De Waal, F., Are We Smart Enough To How Smart Animals Are? W. W. Norton 2016

De Waal, F., Chimpanzee Politics: Power and Sex Among Apes. Johns Hopkins 2000.

De Waal, F., Mama's Last Hug. Animal Emotions and What They Tell About Ourselves. W. W. Norton 2020.

Godfrey-Smith, P., Other Minds. Farrar, Straus, Giroux 2017.

Montgomery, Sy. Birdology. Atria Books 2010

Heinrich, B., Winter World: The Ingenuity of Animal Survival. HarperCollins, 2003

Heinrich, B., Mind of the Raven: Investigations and Adventures With Wolf-Birds, HarperCollins, 1999.

Tye, M., Tense Bees and Shell-Shocked Crabs: Are Animals Conscious? Oxford University Press 2017

Braitman, L., Animal Mandess: Inside Their Minds. Simon&Schuster 2015.

Carruthers, P. Human and Animal Minds: The Consciousness Questions Laid to Rest. Oxford University Press 2020

Efekty uczenia się:

1.Zna podstawowe pojęcia oraz metody badawcze wykorzystywane w różnych subdyscyplinach kognitywistyki.

2. Potrafi posługiwać się terminologią różnych subdyscyplin kognitywistyki oraz przedstawiać podstawowe fakty i twierdzenia z zakresu nauk o poznaniu i komunikacji społecznej.

3. Ma umiejętność analizy zmiennych psychologicznych w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych

4. Zna podstawowe nurty badań kognitywistycznych oraz ich historię

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Mandatory attendance and a test.

You need to attend all lectures minus two - in case of any absences above this limit the student will be assigned additional written tasks.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)