Emocje, interakcje i struktury społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-KS1-3EIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.953
|
Nazwa przedmiotu: | Emocje, interakcje i struktury społeczne |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników ze społecznymi koncepcjami emocji, ze szczególnym naciskiem na ich rolę w procesie interakcji oraz zarządzanie emocjami w ramach różnych kontekstów społecznych i kulturowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników ze społecznymi koncepcjami emocji, ze szczególnym naciskiem na ich rolę w procesie interakcji oraz zarządzanie emocjami w ramach różnych kontekstów społecznych i kulturowych. |
Pełny opis: |
1. Biologiczne podstawy emocji, funkcje emocji; 2. Emocje i racjonalne myślenie – błąd Kartezjusza; 3. Emocje w procesie ewolucji – empatia i altruizm; 4. Rozwój umysłu – emocje w socjalizacji 5. Emocje w interakcjach społecznych 6. Emocje i społeczeństwo, emocje w zachowaniach zbiorowych; 7. Kulturowy i społeczny wymiar emocji – emocje w sztuce, religii, sporcie, e-emocje; |
Literatura: |
1. Turner, Jonathan. 2009. Socjologia emocji, Warszawa: PWN; 2. Russel, Arlie. 2009. Zarządzanie emocjami, Warszawa: PWN; 3. Binder, Piotr, Hanna Palska, Wojciech Pawlik. 2009. Emocje a kultura i życie społeczne, Warszawa: IFiS; 4. Damasio, Antonio. 2002. Błąd Kartezjusza, Poznań: Rebis; 5. Bauer, Joachim. 2008. Empatia, Warszawa: PWN; 6. Kolańczyk, Anna, Aleksandra Fila-Jankowska, Monika Pawłowska-Fusiara, Radosław Sterczyński.2004. Serce w rozumie, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; 7. Ekman, Paul, Richard J. Davidson. 1999. Natura emocji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; 8. Davidson, Richard, Sharon Begley. 2013. Życie emocjonalne mózgu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego. |
Efekty uczenia się: |
1. Ma wiedzę dotyczącą funkcji emocji w życiu społecznym, ich wpływu na procesy poznawcze oraz ich roli w tworzeniu (funkcjonowaniu) struktur społecznych i instytucji. Weryfikacja – wypowiedź pisemna, kolokwium, referat 2. Umie przeprowadzić analizę kultury emocjonalnej, reguł odczuwania i reguł wyrażania emocji charakterystycznych dla społeczeństwa polskiego. Weryfikacja – referat 3. Potrafi pracować w grupie i przygotować zadanie jako uczestnik zespołu. Weryfikacja – realizacja zadania w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – zaliczenie na ocenę na podstawie wypowiedzi pisemnej; Ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie: pracy nad zadaniem grupowym, referatu oraz kolokwium Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin, zaliczenie na ocenę, zaliczenie. Warunki zaliczenia ćwiczeń – obecność na min. 6 zajęciach, przygotowanie referatu, napisanie kolokwium, przygotowanie zadania grupowego, uzyskanie min. oceny dostatecznej, jako średniego wyniku z wszystkich ocen cząstkowych. Warunki zaliczenia wykładu – uzyskanie min. oceny dostatecznej z wypowiedzi pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.