Komputerowa analiza tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-KS1-3KAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.953
|
Nazwa przedmiotu: | Komputerowa analiza tekstu |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie drugiego roku studiów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżyć studentom logikę oraz możliwości działania programów do komputerowej analizy tekstu wykorzystywanych w naukach społecznych. Zajęcia zwrócą uwagę na zalety i ograniczenia korzystania z takich programów. Większość czasu poświęcona zostanie na naukę obsługi dostępnego, darmowego oprogramowania do analizy tekstów (WeftQDA, QDA Miner). |
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł MK_2 Informatyczny Rok studiów /semestr Rok III/ semestr 5 Punkty ECTS 1 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: Laboratoria z wykorzystaniem programów do komputerowej analizy tekstu Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach (15 godzin), przygotowanie do zajęć (10 godzin), konsultacje (2 godziny) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: udział w zajęciach, konsultacje: 17 godzin, 0,63 pkt ECTS o charakterze praktycznym: przygotowanie się do zajęć:10 godzin, 0,37 pkt ECTS |
Literatura: |
• Niedbalski Jakub (2014), Metody i techniki odkrywania wiedzy : narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych Jakościowych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • Niedbalski Jakub (2013), Odkrywanie CAQDAS : wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • Rapley Tim (2010), Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa, PWN. |
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową wiedzę o technologiach informacyjnych wykorzystywanych do wspomagania procesów poznawczych i komunikacyjnych, szczególnie w zakresie programów komputerowych do analizy tekstu z rodziny CAQDAs. K_W07 Student ma wiedzę o roli języka i innych systemów semiotycznych jako narzędzi poznania i komunikacji oraz przedmiotu analiz. K_W13 Student posługuje się technologiami i narzędziami informatycznymi do pozyskiwania informacji oraz wspomagania procesów poznawczych i komunikacyjnych, szczególnie w zakresie programów komputerowych do analizy tekstu z rodziny CAQDAs. K_U07 Student dobiera właściwe metody służące do rozwiązania zadań praktycznych – poznawczych i komunikacyjnych z zakresu komputerowej analizy tekstu K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Merytoryczny udział w zajęciach, wykonywanie ćwiczeń na zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.