Dzieje mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-MS1-2DZM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.652
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje mediów |
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Student posiada ogólną wiedzę z zakresu rozwoju prasy, radia, telewizji i internetu |
Skrócony opis: |
Rozwój przekazu informacji na świecie na przestrzeni wieków. Zwrócenie szczególnej uwagi na procesy rozwoju przekazu informacji w państwach europejskich. Ukazanie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Ukazanie niezależności czy też ścisłej cenzury przekazu informacji w różnych systemach politycznych. Rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Wpływ powstania radia, telewizji i Internetu na rozwój w przekazie informacji. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Wyposażenie studenta w rozszerzoną wiedzę i umiejętności z zakresu historii prasy, radia, telewizji i Internetu Treści przedmiotu: Media w rozwoju historycznym - pre-prasa od starożytności do wynalazku Gutenberga w Europie -prasa od Gutenberga do początków XIX wieku(historia rozwoju prasy na świecie) -prasa periodyczna w XVII i XVIII wieku w Europie -prasa codzienna w USA i Europie i na początku XX wieku -czasopisma XIX i początku XX wieku w Europie i USA -prasa białostocka okresu międzywojennego -rozwój radia na świecie i w Polsce -rozwój telewizji na świecie i w Polsce -rozwój Internetu na świecie i w Polsce |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007. 2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2. 3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. 4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009. 5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010. 6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976 7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001 8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980 9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972 10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973 Literatura uzupełniająca: 1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009 2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013 3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
-zna wpływ przemian cywilizacyjnych na rozwój przekazu informacji w poszczególnych mediach -ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju mediów w Europie i Stanach Zjednoczonych -potrafi właściwie interpretować zmiany zawiązane z rozwojem mediów w kraju i na świecie -potrafi doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych związanych z rozwojem przekazu informacji w różnych mediach -potrafi przygotować i wygłosić wypowiedź publiczną na tematy związane z dziejami mediów - rozumie podstawowe zasady etyki zawodowej związanej z mediami -ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, Polski, Europy jakim jest historia mediów |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny (przez USOS -mail) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.