Gatunki przekazów medialnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-MS1-2GPM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.652
|
Nazwa przedmiotu: | Gatunki przekazów medialnych |
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Geneza i ewolucja gatunków przekazów medialnych/dziennikarskich -gatunków informacyjnych i gatunków publicystycznych. Nowe gatunki przekazów medialnych. Podstawowe podejścia badawcze, kategorie teoretyczne i pojęcia – niezbędne w wyodrębnianiu, użytkowaniu i analizie wypowiedzi medialnej i dziennikarskiej. Kompetencja genologiczna i jej znaczenie w komunikacji. Doskonalenie kompetencji genologicznej - ważnej przesłanki tworzenia i użytkowania przekazów medialnych. |
Skrócony opis: |
Geneza i ewolucja gatunków przekazów medialnych/dziennikarskich -gatunków informacyjnych i gatunków publicystycznych. Nowe gatunki przekazów medialnych. Podstawowe podejścia badawcze, kategorie teoretyczne i pojęcia – niezbędne w wyodrębnianiu, użytkowaniu i analizie wypowiedzi medialnej i dziennikarskiej. Kompetencja genologiczna i jej znaczenie w komunikacji. Doskonalenie kompetencji genologicznej - ważnej przesłanki tworzenia i użytkowania przekazów medialnych. |
Pełny opis: |
Pojęcia i definicje: genologia; gatunek medialny i/a dziennikarski; wzorce gatunkowe wypowiedzi; świadomość gatunkowa a kompetencja komunikacyjna. Wypowiedź, tekst, przekaz medialny – informacyjny i publicystyczny. Gatunek, forma a typ wypowiedzi. Wzorzec gatunkowy jako wiązka wyznaczników formy i treści. Geneza i ewolucja gatunków przekazów medialnych/dziennikarskich. Format a gatunek i typ wypowiedzi. Typologie gatunków przekazów medialnych. Gatunki informacyjne i publicystyczne. Wiadomość i serwis wiadomości - tworzenie i analiza. Flesz, news, wzmianka, notatka; zapowiedź, komunikat, biogram, sprostowanie, wyjaśnienie. Problemy użytkowania wiadomości: gatekeeping, infotainment, tabloidyzacja. Sprawozdanie, wywiad, komentarz, artykuł, artykuł wstępny, felieton, reportaż, feature. Serwis informacyjny w medium publicznym i komercyjnym – analiza i porównanie. Typowe formy radiowe: magazyn radiowy, audycja dokumentalna, reportaż, słuchowisko, radiowy komentarz autorski, felieton radiowy. Typowe wypowiedzi telewizyjne: serial telewizyjny, film dokumentalny, magazyn telewizyjny (informacyjny, tematyczny), blok poranny, serwis wiadomości, typowe przekazy: popularnonaukowy, publicystyczny, rozrywkowy, sportowy; ponadto: reality show, reportaż telewizyjny, sitcom, telenowela, telenowela dokumentalna, talk-show, teatr telewizji, teleturniej. Nowe media i problemy gatunkowości; rola obrazu, multimedialność form wypowiedzi, hipertekst. Gatunki medialne w Internecie, informacja on-line; portal, vortal, blog dziennikarski, profil na Fb. Prasa elektroniczna; forum dyskusyjne, chat, jako typowe wypowiedzi medialne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007. 2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2. 3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. 4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009. 5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009 2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013 3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -dysponuje podstawowymi wiadomościami dotyczącymi gatunków przekazów medialnych w prasie, radio, telewizji, Internecie -zna podstawowe gatunki medialne: informacyjne i publicystyczne -ma podstawową wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej Umiejętności: -potrafi sporządzić prostą wypowiedź na piśmie w każdym z gatunków informacyjnych oraz publicystycznych dotyczącą problematyki międzynarodowej w języku polskim oraz w dwóch językach obcych (zachodnio- i wschodnioeuropejskim) -potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i posługiwać się podstawowymi gatunkami przekazów medialnych (informacyjnymi i publicystycznymi) Kompetencje społeczne: -uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni -dostrzega podstawowe zalety posługiwania się różnymi gatunkami przekazów medialnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Ćwiczenia: samodzielne i w grupach nad poszczególnymi gatunkami przekazów medialnych w prasie, radiu, telewizji i Internecie. Formy zaliczenia przedmiotu: Ćwiczenia: aktywność na zajęciach (40 %), rozwiązywanie praktyczne przykładów w grupach –prezentacje grupowe(60%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.