Integracja europejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-MS1-2IEU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.652
|
Nazwa przedmiotu: | Integracja europejska |
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Historia stosunków międzynarodowych 0500-MS1-1HSM |
Założenia (opisowo): | Wyposażenie studenta w wiedzę odnośnie celów, zasad i etapów procesów integracyjnych w Europie. Ukazanie historycznych uwarunkowań procesów integracyjnych. Prezentacja celów i próba oceny funkcjonowania Unii Europejskiej [Europy]. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: C01 Wyposażenie studenta w podstawową wiedzę z zakresu integracji europejskiej [cele, zasady i etapy procesów integracyjnych w Europie]; C02 Uświadomienie roli i znaczenia Europy [procesów integracyjnych UE] dla współczesnych stosunków międzynarodowych [politycznych]; C03 Analiza najważniejszych problemów/wyzwań globalnych związanych z integracją europejską; C04 Wykształcenie nawyku regularnego analizowania polityki zagranicznej państw w kontekście rozszerzającej się Europy [pogłębiającej się integracji]. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy [przedmioty kierunkowe] Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, politologia Rok studiów/semestr: II rok I stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: ogólna wiedza z zakresu stosunków międzynarodowych [międzynarodowych stosunków politycznych] Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. ćwiczenia/konwersatorium [dyskusja podczas zajęć] Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studenta z podstawową wiedzą dotyczącą integracji europejskiej - celów, zasad oraz etapów integracyjnych w Europie Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach - 30 godz. Studiowanie literatury oraz przygotowanie do zajęć - 25 godz. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 25 godz. Udział w konsultacjach - 2 godz. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: Ash G.T., Wolny świat. Dlaczego kryzys Zachodu jest szansą naszych czasów, Kraków 2005. Bauman Z., Europa niedokończona przygoda, Kraków 2005. Beck U., Grande E., Europa kosmopolityczna. Społeczeństwo i polityka w drugiej nowoczesności, Warszawa 2009. Bezpieczeństwo międzynarodowe po zimnej wojnie, red. R. Zięba, Warszawa 2008. Euroatlantycka obronność na rozdrożu, red. G. Rdzanek, Wrocław 2004. Moczulski L., Europa Ojczyzn 2004 r. Geopolityka, gospodarka, cywilizacja, Warszawa 2003. Porządek międzynarodowy u progu XXI wieku, red. R. Kuźniar, Warszawa 2005. Prawo Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, red. A. Kuś, Lublin 2010. Rifkin J., Europejskie marzenie. Jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American Dream, Warszawa 2005. Staszczak E.D., USA-UE. Wzajemne stosunki na tle zmian globalnych, Toruń 1998. Todorov T., Nowy nieład światowy. Refleksje Europejczyka, Warszawa 2004. Unia Europejska. Nowy typ współpracy międzynarodowej, red. E. Haliżak, Warszawa 2002. Unia Europejska. Organizacja i funkcjonowanie, red. M. Cini, Warszawa 2007. Zielonka J., Europa jako imperium. Nowe spojrzenie na Unię Europejską, Warszawa 2007. Zięba R., Unia Europejska jako aktor stosunków międzynarodowych, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: Brzeziński Z., Wielka Szachownica. Główne cele polityki amerykańskiej, Warszawa 1998. Brzeziński Z., World Order, New York 2015. Grant Ch., Transatlantic rift: how to brings the two sides together, London 2003. Integracja europejska, red. K.A. Wojtaszczyk, Warszawa 2007. Kapuściński R., Ten Inny, Kraków 2006. Kennedy P., Mocarstwa świata. Narodziny, rozkwit, upadek. Przemiany gospodarcze i konflikty zbrojne w latach 1500-2000, Warszawa 1994. Łastawski K., Od idei do integracji europejskiej, Warszawa 2003. Prawo Unii Europejskiej. Zagadnienia systemowe, red. J. Barcz, Warszawa 2006. Zięba R., The Euro-Atlantic Security System in the 21st Century: From Cooperation to Crisis, Warsaw 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - po zakończeniu cyklu zajęć z przedmiotu i zweryfikowaniu efektów kształcenia student: W_1 zna podstawowe tendencje przemian cywilizacyjnych zachodzących we współczesnym świecie W_2 posiada podstawową wiedzę na temat gospodarki światowej, w tym gospodarki Unii Europejskiej W_3 zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania ugrupowań integracyjnych, w tym Unii Europejskiej W_4 kształtuje wiedzę na temat najważniejszych problemów/wyzwań związanych z integracją europejską. Umiejętności - po zakończeniu cyklu zajęć z przedmiotu i zweryfikowaniu efektów kształcenia student: U_1 potrafi właściwie interpretować krajowe oraz międzynarodowe wydarzenia polityczne, społeczne, kulturalne i gospodarcze; U_2 posługiwanie się normami i przepisami prawa w celu oceny konkretnych działań na płaszczyźnie międzynarodowej; U_3 umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce (poprzez udział w dyskusji); U_4 posiada umiejętność rozumienia i analizowania roli i znaczenia integracji europejskiej dla współczesnych stosunków politycznych. Kompetencje społeczne - po zakończeniu cyklu zajęć z przedmiotu i zweryfikowaniu efektów kształcenia student: K_1 dostrzega podstawowe priorytety współczesnej polityki międzynarodowej; K_2 dostrzega znaczenie procesów integracji europejskiej wobec wspólnoty międzynarodowej [innych podmiotów areny międzynarodowej]; K_3 potrafi zastosować zdobytą wiedzę na temat integracji europejskiej w praktyce [korelacja polityki UE wobec innych podmiotów]; K_4 w oparciu o uzyskaną podstawową wiedzę potrafi dostrzec zagrożenia/wyzwania związane z wciąż pogłębiającym się procesem integracji europejskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie/prezentacja wybranego zagadnienia z zakresu integracji europejskiej [referat/prezentacja multimedialna] oraz aktywność na zajęciach, również w postaci zdalnej [poprzez przesłanie prezentacji/referatu oraz aktywności na platformie Zoom oraz BlackBoard Collaborate]. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.