Dyplomacja i propaganda wielkich mocarstw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-MS1-3PF17 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.353
|
Nazwa przedmiotu: | Dyplomacja i propaganda wielkich mocarstw |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Doktryny polityczne 0500-MS1-1DPO |
Założenia (lista przedmiotów): | Polityka międzynarodowa w mediach 0500-MS1-2PMM |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu historii stosunków międzynarodowych w XX - XXI wieku, znać podstawy funkcjonowania mocarstw o rożnych ustrojach i systemach politycznych na arenie międzynarodowej oraz rozumieć współzależności między polityką wewnętrzna i zagraniczną. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone w formie konwersatorium mają dostarczyć studentom wiedzy o tym jak propaganda mocarstw uzasadnia swoim obywatelom i opinii światowej własne działania dyplomatyczne na arenie międzynarodowej |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć jest pokazany sposób wykorzystania propagandy do mobilizacji własnych społeczeństw przez państwa uznawane w XX wieku lub obecnie za mocarstwa do akceptacji lub wspierania podejmowanych działań dyplomatycznych na arenie międzynarodowej. Istotną cechą współczesnej propagandy jest przekonywanie światowej opinii publicznej do słuszności własnej polityki międzynarodowej. Zajęcia mają ilustrować treść i formę przekazu propagandowego mocarstw. |
Literatura: |
Literatura pomocnicza: Z. Brzeziński, Wielka szachownica. Główne cele polityki amerykańskiej, Warszawa 1998. Jacques de Launay, Historia tajnej dyplomacji od 1914 do 1945 r., Kraków 1970. M. Waldenberg, Rozbicie Jugoslawii. Od separacji Słowenii do wojny kosowskiej, Warszawa 2003. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć są udostępniane wizualne elementy propagandy mocarstw w postaci fragmentów filmów dokumentalnych, plakatów, treści wypowiedzi dygnitarzy. Rolą studentów jest analiza treści i formy przekazu propagandowego, przede wszystkim z uwzględnieniem celu i skutków. Podstawą oceny studenta jest aktywność i trafność jego analiz. Studenci oceniani są ana każdych zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.