Terroryzm i inne zagrożenia asymetryczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-MS1-3TIZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.653
|
Nazwa przedmiotu: | Terroryzm i inne zagrożenia asymetryczne |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza dotycząca współczesnego świata, polityki i stosunków międzynarodowych, szkieletowa znajomość współczesnych religii i doktryn politycznych, podstawowa wiedza z geografii politycznej świata. Umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz posługiwania się internetem. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studenta w wiedzę niezbędną do prawidłowej oceny współczesnego terroryzmu politycznego i religijnego oraz innych zagrożeń o charakterze asymetrycznym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest rozszerzenie bazy pojęciowej oraz umiejętność rozumienia czym jest współczesny terroryzm, jakie stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa międzynarodowego. Student dzięki zdobytej wiedzy powinien umieć analizować informacje dotyczące współczesnych zagrożeń o charakterze terrorystycznym oraz wskazywać na źródło ich powstawania. Powinien rozróżniać grupy terrorystyczne ze względu na charakter ich działalności oraz umieć wskazać najważniejsze ugrupowania terrorystyczne w Europie, Azji Środkowej i Wschodniej, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie, powinien rozróżniać zagrożenia wynikające z narastającego fundamentalizmu religijnego oraz napięć o charakterze ekonomicznym i społecznym. Student będzie potrafił wskazać zagrożenia o charakterze asymetrycznym z uzasadnieniem, które z nich zależą od czynników religijnych, które od czynników społecznych, ekonomicznych bądź kulturowych. Powinien też wskazać obszary, gdzie takie zagrożenia mogą wystąpić oraz wskazać czynniki, które o tym świadczą. Powinien znaleźć w Internecie materiały dotyczące współczesnych ugrupowań terrorystycznych, dotrzeć do analiz nt. terroryzmu i zagrożeń asymetrycznych. Uzyska także wiedzę jak reagować w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zwłaszcza w przypadku ataków typu active shooter i sytuacji zakładniczej. |
Literatura: |
Bezpieczeństwo w XXI wieku. Asymetryczny świat, red. Krzysztof Liedel, Paulina Piasecka, Tomasz R. Aleksandrowicz, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011; Robert Białoskórski, Wyzwania i zagrożenia bezpieczeństwa XXI wieku, Warszawa 2010; Robert Borkowski, Terroryzm ponowoczesny. Studium z antropologii polityki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011; Zagrożenia asymetryczne we współczesnym świecie, pod red. Małgorzaty Rąkiewicz, Łódź 2012; Cyberterroryzm, nowe wyzwania XXI wieku, praca zbiorowa pod red. T. Jemioły, J. Kisielnickiego, K. Rajchela, Warszawa 2009; Wilhelm Dietl, Kai Hirschmann, Rolf Tophoven, Terroryzm, PWN, Warszawa 2009; Krzysztof Mroziewicz, Bezczelność, bezkarność, bezsilność. Terroryzmy nowej generacji, Bydgoszcz-Warszawa 2009; Edukacja antyterrorystyczna. Konieczność i obowiązek naszych czasów, red. Kuba Jałoszyński, Arkadiusz Letkiewicz, Szczytno 2010; Stanisław Kosmynka, Od Boga do Terroru. Rola religii w ideologii dżihadyzmu na przykładzie organizacji Al-Kaida, WUŁ, Łódź 2012; Sebastian Wojciechowski, Terroryzm na początku XXI wieku. Pojęcie, istota i przyczyny zjawiska, Bydgoszcz-Poznań 2011; Paul Rogers, Global Security and the War on Terror. Elite power and the illusion of control, Routledge 2008; The history of terrorism: from antiquity to al Qaeda, edited by Gerard Chaliand and Arnaud Blin, University of California Press 2007; Radical Islam and International Security. Challenges and responses, Edited by Hillel Frisch and Efraim Inbar, Routledge 2008; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1) Posiada wiedzę na temat zagrożeń bezpieczeństwa we współczesnym świecie 2) Posiada wiedzę na temat roli i znaczenia polityki zagranicznej w eliminowaniu zagrożeń asymetrycznych. 3) Posiada wiedzę z zakresu przyczyn i historii współczesnego terroryzmu politycznego i religijnego. Umiejętności: 1) Potrafi wskazać czynniki warunkujące rozwój współczesnego terroryzmu. 2) Potrafi oceniać sytuacje międzynarodową oraz jej wpływ na zagrożenia asymetryczne. 3) Potrafi wskazać obszary, na których mogą wystąpić zagrożenia o charakterze terrorystycznym i asymetrycznym. Kompetencje społeczne: 1) Potrafi na podstawie dostępnych danych dokonać analizy sytuacji społeczno-politycznej oraz jej wpływu na bezpieczeństwo międzynarodowe. 2) Potrafi wskazać cele oraz ukryte działania krajów w obszarze bezpieczeństwa asymetrycznego 3) Potrafi poprawnie analizować i oceniać wpływ kultury i religii na zagrożenia o charakterze asymetrycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uczestnictwo w co najmniej 75% zajęć. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest egzamin ustny w oparciu o notatki, literaturę przedmiotu oraz materiały i prezentacje multimedialne z zajęć umieszczone pod koniec semestru na wskazanej stronie internetowej. Opuszczenie 50% zajęć oznacza definitywne skreślenie z listy. Formy oceny pracy studenta: • udział w zajęciach – 60 % całości oceny końcowej • egzamin ustny – 40% całości oceny końcowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.