Podstawy zarządzania kryzysowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-MS2-2PZK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.651
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania kryzysowego |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Student przystępujący do zajęć orientuje się w pojęciach takich jak kryzys, klęska żywiołowa, wypadek. Zna na poziomie podstawowym zakres i zasady działania służb ratowniczych w Polsce, orientuje się zagadnieniach dotyczących infrastruktury krytycznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z współczesnymi sposobami zarządzania w trakcie pojawiających się sytuacji kryzysowych. W trakcie zajęć student posiądzie podstawową wiedzę na temat systemów reagowania kryzysowego i ich działania w praktyce oraz tworzenie planów reagowania kryzysowego. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć przeanalizowane zostaną na podstawie wybranych przypadków różnorodne katastrofy naturalne i wywołane przez człowieka oraz omówione sposoby postępowania w sytuacjach kryzysowych. Pod uwagę wzięte zostaną zarówno współczesne, jak i dawne wydarzenia o charakterze kryzysowym jako case study. Omówiona zostanie rola i zadania służb porządkowych i ratunkowych, zadania organizacji paramilitarnych oraz struktur obrony cywilnej. Przestawione zostaną podstawowe informacje na temat zarządzania kryzysowego, akty prawne, sposoby tworzenia planów reagowania kryzysowego, siły i środki używane w trakcie działań ratowniczych. Student przyswoi sobie sposoby prognozowania zagrożeń, oceny bezpieczeństwa oraz sposoby reagowania w sytuacjach kryzysowych. |
Literatura: |
J. Konieczny, Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, wypadkach i katastrofach, Poznań 2001. F.R.Krynojewski, K. Sienkiewicz-Małujurek, Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Difin, Warszawa 2010. B. Wiśniewski, J. Kozioł, J. Falecki, Podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych, WSPol, Szczytno 2017. R. Castleden, Największe katastrofy w dziejach świata, Bellona, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1) Zna zasady zarządzania kryzysowego, zna plany i procedury zarządzania kryzysowego. 2) Wie czym jest infrastruktura krytyczna. 3) Zna organizację i zadania instytucji zarządzających bezpieczeństwem. Umiejętności: 1) Potrafi poddać analizie zjawiska towarzyszące sytuacjom nadzwyczajnym oraz wskazać sposoby reagowania. 2) Potrafi opisać jak zmieniały się procedury reagowania kryzysowego na przestrzeni dziejów i wskazać ich ciągłość. 3) Potrafi dokonać oceny potencjalnych zagrożeń i ryzyk. Kompetencje społeczne: 1) Potrafi właściwie zdiagnozować sytuacje kryzysową. 2) Potrafi na bieżąco analizować informacje i weryfikować je w różnych źródłach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uczestnictwo w co najmniej 75% zajęć. Zaliczenie odbywa się w formie egzaminu ustnego w oparciu o notatki, literaturę przedmiotu oraz materiały i prezentacje multimedialne z zajęć. Opuszczenie 50% zajęć oznacza definitywne skreślenie z listy bez możliwości zaliczenia przedmiotu. Formy oceny pracy studenta: • udział w zajęciach – 60% oceny końcowej • egzamin ustny – 40% oceny końcowej W przypadku zajęć online do zaliczenia jest uczestnictwo w co najmniej 75% spotkań na platformie Skype i Blackboard. Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności, aktywności w czasie zajęć oraz rozwiązywania zadanych prac. Formy oceny pracy studenta: • udział w zajęciach – 60% oceny końcowej • praca pisemna na zadany temat – 40% oceny końcowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.