Psychologia ogólna (I)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-MS9-PSYCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna (I) |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nadobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia psychologii, rozwój fizyczny i psychiczny, teoria i struktura osobowości, poznawanie i spostrzeganie społeczne, psychologiczne koncepcje człowieka, pojęcie normy i patologii. |
Pełny opis: |
- Podstawowe pojęcia psychologii. Procesy poznawcze. Spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji. Mowa. Myślenie i rozumowanie. Uczenie się i pamięć. Uwaga. Emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania. Zdolności i uzdolnienia. - Rozwój fizyczny i psychiczny (poznawczy, emocjonalny, społeczny). Modele rozwoju. Biologiczne i społeczne czynniki rozwoju. Rozwój i kształtowanie osobowości. Rozwój a wychowanie. - Teorie i struktura osobowości. Psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego. - Pojęcie normy i patologii. Zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne (w tym lęki i fobie). Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia osobowości. Agresja i przemoc (w tym agresja elektroniczna). Uzależnienia (w tym od środków psychoaktywnych i komputera). Zaburzenia odżywiania. Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. Zaburzenia w procesie rozwoju językowego. Całościowe zaburzenia w rozwoju. |
Literatura: |
Literatura: • Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka, Poznań 2004 • Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Zysk i S-ka, Poznań 1998 • Seligman, M.E.P., Walker E.F., Rosenhan, D.L., (2003) Psychopatologia, , Zysk i S-ka, Poznań • Strelau J., Doliński D. (2008) Psychologia, Tom 1, Gdańsk: GWP. • Strelau J., Doliński D. (2008) Psychologia, Tom 2, Gdańsk: GWP. • Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., Psychologia dziecka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001 • Zimbardo, Ph.G., Gerrig, R.J. (2012) Psychologia i życie. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: • Birch A., Malim T., Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa 1998 • Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka, GWP 2005 • Hall C., Lindzey G., Campbell J.B., Teorie osobowości, PWN, Warszawa 2004 • Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) Psychologia rozwoju człowieka t. 2 - Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN 2001 • Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) Psychologia rozwoju człowieka t. 3 – Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: PWN 2002 • Przetacznik – Gierowska M. i Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, t. 1 – Zagadnienia ogólne, PWN, Warszawa 1996 • Turner J.S., Helms D.B., Rozwój człowieka, WSIP, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych, Umiejetności: Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji, Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków Kompetencje społeczne: Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę. Egzamin w formie pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.