Człowiek w sieci - socjopsychologiczne aspekty funkcjonowania Internetu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SS1-1CSA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Człowiek w sieci - socjopsychologiczne aspekty funkcjonowania Internetu |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie Studentom/Studentkom złożoności tematyki związanej z funkcjonowaniem jednostek w internecie w ujęciu socjologii i psychologii społecznej. Omawiane będą między innymi problemy takie jak: tożsamość/kreowanie tożsamości oraz emocje w sieci, bezpieczeństwo w sieci i zarządzania prywatnością, gry i kultura uczestnictwa, zagrożenia związane z aktywnym uczestnictwem w życiu online. Szczególną uwagę dostaną najmłodsi (dzieci) i najstarsi (seniorzy) użytkownicy Internetu. |
Pełny opis: |
Profil studiów:Ogólnoakademicki Forma studiów:Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, MK_3 społeczne aspekty nowych technologii Dziedzina i dyscyplina nauki:Nauki społeczne, socjologia Rok studiów/semestr: Rok I, semestr II Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratoriów Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta 81 godzin obejmuje: udział w laboratoriach i zaliczeniu: 30 udział w konsultacjach: 8 przygotowanie do zajęć: 13 przygotowanie projektu badawczego : 20 przygotowanie do kolokwium: 10 Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38 1,4 o charakterze praktycznym 43 1,6 |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej Literatura podstawowa: 1. Rettberg J, Blogowanie, Warszawa 2012 2. Burgess J., Green J., Youtube-wideo online a kultura uczestnictwa, Warszawa 2011 3. Mańkowski P., Cyfrowe marzenie-historia gier komputerowych i wideo, Warszawa 2010 4. Naruszewicz A., Nienawiść w czasie internetu, Gdynia 2015 5. Penkowska G. (red.), Fenomen Fecebooka. Społeczne konteksty edukacji, Gdańsk 2014 6. Wallace P., Psychologia internetu, Poznań 2004 Literatura uzupełniająca: 1. Castells M., Siła tożsamości, Warszawa 2009 2. Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007 3. Dovey J., Kennedy H., Kultura gier komputerowych, Kraków 2011 4. Krikpatrick D., Efekt facebooka, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia U1. Potrafi w projekcie korzystać z różnych źródeł dotyczących tematyki funkcjonowania jednostek w przestrzeni internetu. Potrafi rozpoznać różne typy źródeł. Potrafi korzystać ze źródeł internetowych. S1_U17 U2. Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w projekcie badawczym dotyczącym tematyki funkcjonowania jednostek w przestrzeni internetu. S1_U18 K1. Jest otwarty na pracę w zespole realizującym projekt badawczy dotyczący zagadnienia funkcjonowania jednostek w przestrzeni internetu, potrafiąc przyjmować w niej różne role. Dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem realizującym projekt badawczy oraz ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań w ramach projektu badawczego. S1_K03, S1_K05 K2. Wykazuje aktywną postawę wobec możliwości uzupełniana swojej wiedzy, również w aspekcie nowoczesnych technologii. S1_K11 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: laboratoria, konsultacje, projekt badawczy Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę (przygotowanie projektu badawczego, kolokwium, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.