Analiza danych zastanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SS1-2ADZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza danych zastanych |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele przedmiotu Zajęcia z analizy danych zastanych mają na celu: Przybliżenie studentom podstawowych zagadnień z zakresu analizy danych zastanych. Kształtowanie umiejętności projektowania badań i praktycznego zastosowania analizy danych zastanych. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań powiązanych z tematyką zajęć. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu:Obowiązkowy, MK-3 metodologiczno-logiczny Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, socjologia Rok studiów/semestr: Rok II, semestr III Wymagania wstępne: Wstęp do socjologii Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: 135 godzin, obejmuje: udział w ćwiczeniach: 30 udział w konsultacjach i zaliczeniu: 5 przygotowanie do zajęć: 20 przygotowanie prasówki: 40 przygotowanie projektu i prezentacji multimedialnej: 25 przygotowanie do testu: 15 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 1,3 o charakterze praktycznym 100 3,7 |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej Literatura podstawowa: 1. Ch. F. Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001. 2. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004 3. M. Malikowski, M. Niezgoda (red.), Badania empiryczne w socjologii, Tom 1, Wyd. Wyższej Szkoły Gospodarczej w Tycznie, Tyczno, 1997 4. A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Wyd. Scholar, Warszawa, 2002 5. N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009 Literatura uzupełniająca: 1. M. Makowska, Analiza Danych Zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2013 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia W1. Posiada wiedzę o najważniejszych stanowiskach teoretycznych i metodologicznych stosowanych w analizie danych zastanych. S1_W02, S1_W23 W2. Potrafi zdefiniować i pojęcia: dane pierwotne i wtórne, badania niereaktywne, dokumenty osobiste i urzędowe, problem rzetelności i trafności, kodowanie rzeczowe, selektywne i teoretyczne zdjęć, weryfikacja jednostkowa i globalna danych zastanych. S1_W23, S1_W24 W3. Ma wiedzę o podstawowych etapach postępowania badawczego w analizie danych zastanych S1_W25 U1. Potrafi sformułować problemy i cele badawcze, stawiać i weryfikować hipotezy badawcze w analizie danych zastanych S1_U07 U2. Potrafi poprawnie zaprojektować i przeprowadzić badanie w kontekście analizy danych zastanych S1_U10 U3. Potrafi poprawnie wyselekcjonować źródła socjologiczne przydatne w procesie badawczym, jak również dokonać ich wielostronnej interpretacji i weryfikacji z uwzględnieniem kwestii etycznych w badaniach społecznych S1_U03, S1_U04, S1_U14, S1_U11 U4. Potrafi posługiwać się różnymi typologiami (także konstruując własne) w analizie danych zastanych S1_U01 U5. Potrafi przygotować raport z własnych analiz, posługując się źródłami (prasówka), jak również poprawnie argumentuje przyjęte rozwiązania badawcze, posługując się literaturą socjologiczną S1_U05, S1_U18 U6. Potrafi zaprezentować rezultaty swoich analiz w formie multimedialnej S1_U20, S1_U22 K1. Potrafi pracować samodzielnie i zespołowo w realizacji projektów badawczych, dzieląc przy tym pracę na etapy, nabywając umiejętności planowania ich w czasie S1_K03, S1_K05 K2. Ma świadomość kwestii etycznych w badaniach społecznych, prawidłowo je S1_K04, S1_K06, S1_K07 identyfikuje i rozwiązuje, dbając o przestrzeganie zasad rzetelności badawczej w doborze i analizie różnych źródeł, także w kontekście ochrony własności intelektualnej. K3. Jest świadomy zmian zachodzących w terminologii i metodologii socjologicznej, wykazując się otwartością na ich poznawanie S1_K02 K4. Przeprowadzając proces badawczy wykazuje się zdolnością krytycznego myślenia w kontekście analizowanych źródeł, potrafi merytorycznie uargumentować podjęte decyzje badawcze w przypadku wystąpienia sporu naukowego S1_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, projekt badawczy, prasówka Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę (prasówki, projektu badawczego, kolokwium, wejściówki, obecność na zajęciach) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.