Intergroup relation
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SS1-2INR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Intergroup relation |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalistyczne |
Założenia (opisowo): | Kurs skierowany jest do studentów i studentek, którzy wybrali zajęcia modułowe "Praca z małą grupą społeczną" i prowadzony jest w języku angielskim. W warstwie merytorycznej obejmuje treści z zakresu psychologii stosunków międzygrupowych (porównanie perspektyw psychologicznej i socjologicznej) oraz ćwiczenia językowe pozwalające na doskonalenie Academic English. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany jest zdalnie, w języku angielskim. Oznacza to, że przesyłane teksty, polecenia, zadania zaliczeniowe, materiały, a także formułowane przez studentów/studentki odpowiedzi oraz projekty grupowe przygotowywane są po angielsku. Nie są to zajęcia językowe sensu stricto. Staramy się jednak rozwijać kompetencje w zakresie Academic English tzn. pracować nad czytaniem ze rozumieniem, specjalistycznym słownictwem, tłumaczeniem oraz wypowiedziami ustnymi (projekty grupowe). Każde zajęcia oprócz analizy treści merytorycznych, będą zawierały ćwiczenia umożliwiające doskonalenie umiejętności językowych. |
Pełny opis: |
W warstwie merytorycznej kurs koncentruje się na specyfice relacji międzygrupowych i perspektywie psychologicznej. Proponowane zadania umożliwiają także porównywanie perspektyw socjologicznej i psychologicznej. Niektóre z proponowanych w ramach kursu zagadnień to: teoria porównań społecznych, teoria tożsamości społecznej, kategoryzacja społeczna, model treści stereotypu i inne. Cześć językowa kursu koncentruje się wokół następujących zagadnień i umiejętności: Tłumaczenie akademickie, formułowanie wypowiedzi ustnej ( prezentacji) przy użyciu specjalistycznego słownictwa, pisemne wypowiedzi ( abstract, results, conclusion etc.) |
Literatura: |
1. Introductiontothecourse.Beginnertest 2. PersonalNormativeBeliefs–basicfindings • Bicchieri, C. (2016). Diagnosing norms. In Norms in the wild (1st ed). Oxford, United Kingdom: Oxford University Press. 3. Socialnorms-onlinetheoreticalcourse[viaCoursera] 4. Socialchange-onlinetheoreticalcourse[viaCoursera] 5. Intergroup relations–theoretical approach and methods • Hogg M.A., Intergroup Relations In (Eds.), John DeLamater, Amanda Ward Handbook of social psychology, 2006, Second Edition Springer, p. 533-554. 6. The categorization process in intergroup relations • Dose W., Sinclair A., The categorization process in intergroup relations, European Journal of Social Psychology, 3(2),1972, p.145-157. 7. Stereotype Content Model • Fiske S., Stereotype Content: Warmth and Competence Endure, Current directions in Psychological Science, 2018, p. 1-7. 8. StereotypeContentModel • Fiske S., Cuddy A., Glick P., Universal dimensions of social cognition warmth and competence, Trends in Cognitive Science Vol 11 No. 2, 77-83. 9. SocialIdentityTheory • Mlicki P.P., Ellemers N., Being different or being better? National stereotypes and identifications of Polish and Dutch students, European Journal of Social Psychology, Vol. 26,(1996), 97-114. 10.Intergroup contact • Trudoux C., Finchilescu G., The contact hypothesis and intergroup relations 50 years on: Introduction to the special issue, South Africa Journal Of Psychology, 37(4), 2007, pp.667-678. 11.Socio-structural characteristics of intergroup relations • Mummendey A.,Klink A., Mielke R., Wenzel M., Blanz M., Socio-structural characteristics of intergroup relations and identity management strategies: Results from a field study in East Germany, European Journal of Social Psychology, 29 (1999), pp. 259-285 12.Integrating Research, Theory, and Practice on Intergroup Relations • Nagda B., Tropp L., Paluck E., Looking Back as We Look Ahead: Integrating Research, Theory, and Practice on Intergroup Relations, Jounal of Social Issues, Vol 62, No.3, 2006, pp.439-451. 13.Konsultacje online - merytoryczne przygotowanie projektu grupowego 14.Konsultacje online – techniczne i językowe przygotowanie projektu grupowego 15. Zaliczenie |
Efekty uczenia się: |
S1_W01 Zna i rozumie definicje najważniejszych terminów socjologicznych, potrafi wskazać specyficzne problemy podejmowane przez socjologię w zakresie stosunków międzygrupowych odnosząc się do podstawowych pojęć tj. np. grupa własna, grupa obca, hipoteza kontaktu, dyskryminacja, kategoryzacja społeczna i inne. S1_K01 Jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych poprzez podejmowanie zdalnej pracy w zespole, wspólnym przygotowaniu poszczególnych elementów projektu grupowego i zaprezentowanie ich w ramach konsultacji online z prowadzącą. S1_U13 Potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania. Potrafi opisać podstawowe prawidła stosunków międzygrupowych używając odpowiednich koncepcji teoretycznych tj. Teoria tożsamości społecznej (Turner i Tajfel), Model treści stereotypu (Fiske i wsp.) i inne, znajdując odpowiednie przykłady. S1_K03 Jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. Dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim, szczególnie w odniesieniu do wspólnie przygotowywanych elementów projektu grupowego w warunkach pracy zdalnej oraz podczas prezentacji projektu grupowego online. |
Metody i kryteria oceniania: |
✓ Obecność Za obecność, w warunkach pracy zdalnej, uznaje się terminowane odesłanie zadania poprzez platformę Blackboard (lub via e-mail w przypadku pierwszych czterech spotkań kursu). Student(ka) może opuścić jedne zajęcia. Opuszczenie dwóch zajęć kursu powoduje obniżenie oceny końcowej o pół stopnia. Trzy opuszczone zajęcia skutkują niezaliczeniem kursu. ✓ Aktywność W trakcie trwania kursu w (od zajęć 6 w sylabusie) istnieje możliwość zdobycia punktów za aktywność. Punkty takie student(ka) zdobywa realizując zadania dodatkowe wysyłane razem z obowiązkowym materiałem do zajęć. Zrealizowanie 3 zadań dodatkowych pozwala na podwyższenie oceny końcowej o pół stopnia. Przy realizacji zadań dodatkowych obowiązują takie same terminy jak przy zadaniach obowiązkowych (od czwartku do środy). ✓ Projekt grupowy Student(ka) przygotowuje projekt grupowy pracując w parze lub grupie trzyosobowej. Poniżej znajdą Państwo kolejne kroki pracy nad projektem. (1)Zespół projektowy proponuje naukowy test w języku angielskim, związany z tematyką zajęć i przesyła go prowadzącej do akceptacji. (2) Po otrzymaniu zgody, przystępuje do przygotowania merytorycznej warstwy projektu tzn. wspólnie analizuje treści, znajduje przykłady, proponuje wstępną strukturę wypowiedzi. (3)Następnie konsultuje przebieg merytoryczny z prowadzącą (konsultacje online via MS Teams lub Blackboard Collaborate, zajęcia 13.). Po konsultacji wprowadza uwagi. (4) Zespół pracuje nad warstwą techniczną i językową. Konsultuje prezentację z prowadzącą online(zajęcia 14). (5) Prezentacja projektu (zajęcia 15) odbywa się po angielsku, online i wspomagana jest prezentacją multimedialną (także po angielsku). Treści w podobnych proporcjach prezentują wszyscy członkowie zespołu. Prezentacja powinna trwać około 20 minut. Uwaga! Proszę pamiętać o konieczności umówienia terminów konsultacji z prowadzącą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.