Metody ilościowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SS1-2MIL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Metody ilościowe |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza ogólna z zakresu szkoły sredniej |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z ilościowymi metodami badań społecznych. Zajęcia będą dotyczyły przede wszystkim sondażu, jako najczęściej stosowanej techniki badawczej. Omówione zostaną kwestie związane z organizacją badań, przygotowaniem projektu badawczego, jakością tworzonych narzędzi, a na koniec również wstępnej analizy uzyskanego materiału. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: socjologia Rok studiów/semestr: II rok, semestr 1 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczenia, 30 godzin wykład Metody dydaktyczne: wykład i ćwiczenia Punkty ECTS: Bilans nakladu pracy studenta: obecność na wykładach 20h obecność na ćwiczeniach 15x2h=30 h Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów i in.) 15x3h=30h Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń / laboratoriów i in.) 15x1h=15h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 1x1h Realizacja zadań projektowych 30h Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 15h Razem: 141h (odpowiada 6 pkt ECTS)** |
Literatura: |
• Lissowski G., Haman J., Jasiński M., Podstawy statystyki dla socjologów, wyd. Scholar, Warszawa 2008 • Wieczorkowska G., Wierzbiński B., Statystyka. Analiza badań społecznych, wyd. Scholar, Warszawa 2007 • Maruszewski T., Psychologia poznania, wyd. GWP, Gdańsk 2001 • Krzewińska A., O socjologicznym wywiadzie kwestionariuszowym: psychologia poznawcza Norberta Schwarza i jej badawcze zastosowanie w warunkach polskich, Łódzkie Towarzystwo Naukowe 2006 • Bracha Cz., Teoretyczne podstawy metody reprezentacyjnej, PWN 1996 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student będzie: 1) zdefiniować główne pojęcia związane z metodologią badawczą 2) wiedzieć kiedy należy stosować metodologię ilościową 3) wiedzieć zalety i wady metod ilościowych 4) wiedzieć jak budować efektywne narzędzia badawcze w zależności od potrzeb i możliwości 5) w stanie przygotować realistyczny projekt badawczy 6) dobrać odpowiednią technikę w zależności do problemu badawczego 7) będzie wrażliwy na kwestie etyczne związane z prowadzeniem badań 8) będzie świadomy ścisłej zależności zastosowanej metodologii od uzyskanych wniosków Metody weryfikacji: ćwiczenia podczas zajęć, kolokwium końcowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Możliwa jest jedna nieobecność, której nie trzeba usprawiedliwiać. Każda kolejna będzie wiązała się z utratą punktów. Nieobecności można zaliczyć na dyżurze najpóźniej dwa tygodnie (od dnia zajęć) po opuszczonych zajęciach. Po przekroczeniu tego terminu zaliczenie jest niemożliwe. 2) Aktywność podczas zajęć. Na zajęciach można będzie zdobyć punkt lub punkty, które będą miały spory udział w ocenie końcowej. 3) Kolokwium. Decydujący wpływ na zaliczenie kursu (obok punktów za aktywność) będzie miał wynik kolokwium. Będzie ono polegało na praktycznym rozwianiu zadań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.