Projektowanie i prowadzenie szkoleń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SS1-2PSZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie i prowadzenie szkoleń |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalistyczne |
Pełny opis: |
Projektowanie i prowadzenie szkoleń SYLABUS A. Informacje ogólne Elementy składowe sylabusu Opis Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Instytut Socjologii Nazwa kierunku studiów Socjologia Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Kod przedmiotu 0500-SS1-2PSZ Język przedmiotu Polski Rodzaj przedmiotu Fakultatywny, MK_17 Praktyczny 1 Praca warsztatowa z małą grupą społeczną Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki społeczne, socjologia Rok studiów /semestr Rok II, semestr IV Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Zaliczenie wcześniejszych przedmiotów w ramach modułu Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 30 godz. konwersatorium Założenia i cele przedmiotu Przedmiot ma na celu zaprezentowanie i przećwiczenie w sposób praktyczny zasad przygotowania szkoleń, organizacji pracy grupowej oraz zasad ewaluacji szkoleń. Dodatkowym elementem będzie poznanie technik myślenia kreatywnego pomocnych w przygotowywaniu scenariuszy szkoleń i prowadzenia pracy grupowej. Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Podczas kursu jego uczestnicy będą pracować zespołowo i indywidualnie nad poszczególnymi elementami procesu organizacji szkolenia, pisania scenariusza do zajęć grupowych oraz ewaluacji szkoleń. Sposób zaliczenia: przygotowanie pracy zaliczeniowej: tj. scenariusza własnego warsztatu/ szkolenia + prezentacji z podstawową wiedzą z tematu szkolenia, udział w zajęciach. Efekty kształcenia Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia W1. Ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów grupowych. S1_W14 U1. Potrafi przygotować prezentację multimedialną S1_U22 K1. Jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. Dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim. S1_K03 K2. Ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań. S1_K05 K3. Ma świadomość swoich mocnych i słabych stron w kontekście funkcjonowania na rynku pracy. S1_K12 Punkty ECTS 3 Bilans nakładu pracy studenta 81 godzin obejmuje: Udział w zajęciach i zaliczenia: 30 godz. Konsultacje: 4 godz. Przygotowanie prezentacji: 22 godz. Przygotowanie własnego scenariusza szkolenia: 25 godz. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 34 1,26 o charakterze praktycznym 47 1.74 Data opracowania: Koordynator przedmiotu: Dr Katarzyna Sztop-Rutkowska SYLABUS B. Informacje szczegółowe Elementy składowe sylabusu Opis Nazwa przedmiotu Projektowanie i prowadzenie szkoleń (praca warsztatowa z małą grupą społeczną Kod przedmiotu 0500-SS1-2PSZ Nazwa kierunku Socjologia Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Historyczno-Socjologiczny Język przedmiotu Polski Rok studiów/ semestr Rok III, semestr VI Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć 30 godz. Konwersatorium Liczba punktów ECTS 3 Prowadzący Dr Katarzyna Sztop-Rutkowska Treści merytoryczne przedmiotu Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: charakterystyka dobrego trenera, logistyka szkolenia, identyfikowanie i analiza potrzeb szkoleniowych, metody projektowania szkoleń z wykorzystaniem metod aktywnych i z zastosowaniem Cyklu Kolba, metody tworzenia scenariuszy szkoleń, narzędzia i techniki szkoleniowe, metody ewaluacji szkoleń, wiedza na temat udzielania tzw. informacji zwrotnej, techniki kreatywnego myślenia. Efekty kształcenia wraz ze sposobem ich weryfikacji W1. Ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów grupowych. scenariusz szkolenia U1. Potrafi przygotować prezentację multimedialną prezentacja multimedialna K1. Jest otwarty na pracę w grupie, potafiąc przyjmować w niej różne role. Dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim. test ewaluacyjny K2. Ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań. scenariusz szkolenia K3. Ma świadomość swoich mocnych i słabych stron w kontekście funkcjonowania na rynku pracy. test ewaluacyjny Forma i warunki zaliczenia przedmiotu Konwersatorium Każdy uczestnik zajęć przygotuje autorski scenariusz (jest możliwość pracy w parach trenerskich). Prezentuje go na forum grupy (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej) i otrzymuje informację zwrotną od uczestników zajęć i prowadzącej. Ocena końcowa jest średnią z ocen z następujących elementów: 1) autorski scenariusz warsztatu/ szkolenia 2) prezentacja multimedialna z zakresu przygotowanego szkolenia Testy ewaluacyjne nie są oceniane, ale stanowią możliwość samooceny swoich postępów na zajęciach z zakresu efektów wybranych kształcenia. Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej M. Łaguna, „Szkolenie” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004 M. Silberman, „Metody aktywizujące w szkoleniach” Oficyna Ekonomiczna 2004. N. P. Alexander „Udane szkolenie”, Jedność, 2007. A. Kirby, „Gry szkoleniowe”, Wolters Kulwer 2011 A. Mayo, ,,Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników” , Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2002. D. L. Kirkpatrick, ,,Ocena efektywności szkoleń. Cztery poziomy oceny efektywności szkoleń” Studio EMKA, Warszawa 2001. L. Rae, ,,Planowanie i projektowanie szkoleń” Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001. P. Bramley, ,,Ocena efektywności szkoleń.” Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001. R. Leslie „Planowanie i projektowanie szkoleń”, Kraków, Oficyna Ekonomiczna, 1998. http://edwdebono.com/ - koncepcje myślenia kreatywnego (Edward de Bono). ………………………………. podpis osoby składającej sylabus |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.