Obrazy życia społecznego we współczesnym filmie dokumentalnym. Między cinema verite a propagandą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SS1-3OZS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Obrazy życia społecznego we współczesnym filmie dokumentalnym. Między cinema verite a propagandą |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: • zapoznanie z podstawowymi nurtami i dziełami kina dokumentalnego zajmującymi się tematyką społeczną; • nabycie umiejętności identyfikowania i analizowania problemów społecznych ukazywanych w kinie dokumentalnym; • nabycie świadomości wieloaspektowości i złożoności elementów życia społecznego |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny. Dziedzina i dyscyplina: Socjologia i kulturoznawstwo Rok studiów /semestr: Rok 3, semestr V Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. ćwiczeń, zajęcia odbywają się w cyklu co 2 tygodnie po 4 h. Metody dydaktyczne: zajęcia, projekcje filmów, konsultacje, referat (prezentacja multimedialna), praca pisemna na podstawie referatu lub na inny temat; Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: 81 godz. obejmuje: 1) Udział w ćwiczeniach: 30 2) Udział w konsultacjach: 4 3) Przygotowanie referatu:20 4) Pisanie pracy: 27 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 34; ECTS - 1,26 -o charakterze praktycznym: 47; ECTS - 1,74 |
Literatura: |
Filmografia: Człowiek z kamerą filmową; Night mail; Today we live; Spare Time; Nice Time; We are the Lambeth Boys; Kronika jednego lata; Rodzina człowiecza; Titicut Follies; Był bunt; Pieski świat; Czeski sen Bibliografia: „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23 (83); M. Przylipak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2004, D. Wiertow, Człowiek z kamerą. Wybór pism, Warszawa 1976; A. Kołodyński, Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981; D. Tkaczewski, „Czeski sen na jawie – reklamowa prowokacja i jej następstwa”, [w:] „Mechanizmy wpływu społecznego i manipulacji językowej – czeskie przypadki”, Katowice 2010, s. 350-374; B. Winston, Claiming the Real II. Documentary: Grierson and Beyond, Palgrave Macmillan 2008; B. Nichols, Introduction to documentary, Bloomington 2010. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: W1. Zna kategorie socjologiczne umożliwiające opisanie przedstawionych w filmach tematyki - S1_W01 U1. Potrafi zidentyfikować oraz przeanalizować problemy społeczne ukazane w filmach - S1_U13 U2. Potrafi napisać krótką pracę o charakterze naukowym z wykorzystaniem poglądów różnych autorów - S1_U18 U3. Posiada umiejętność wypowiedzi ustnej opartej na tekstach naukowych - S1_U20 K1. Dba o krytyczne racjonalne wypowiedzi w sytuacji sporu naukowego czy światopoglądowego - S1_K08 K2. Jest świadom złożoności fenomenu życia społecznego, a przez to trudności jego badania - S1_K10 K3. Potrafi pracować w grupie nad zagadnieniami społecznymi w filmie dokumentalnym i rozumie potrzebę rozwijania swoich umiejętności społecznych - S1_K01, S1_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: referat (ewentualnie prezentacja multimedialna), praca pisemna, obecność i aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.