Komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SS2-2KOM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zwiększenie kompetencji studentów w zakresie komunikacji międzykulturowej. Szczególne znaczenie mają w tym kontekście dwie przeciwstawne strategie poznawcze: 1/przyjęcie wizji substancjalnej i analiza rzeczywistości społecznej pod względem poziomu odzwierciedlenia różnic i podobieństw między poszczególnymi kulturami oraz 2/rezygnacja z substancjalnego traktowania kultur na rzecz uwrażliwienia studentów na ich wzajemne przenikanie się. Finalnym celem jest szukanie punktów stycznych i niwelować wyobrażenia o kulturach jako zamkniętych i wzajemnie konfliktowych światach |
Skrócony opis: |
Tożsamość kulturowa. Stereotypy i uprzedzenia. Typy współczesnych społeczeństw zróżnicowanych kulturowo. Koncepcja międzykulturowego społeczeństwa (intercultural citizenship). Przyczyny zwiększającego się zróżnicowania współczesnych społeczeństw (migracje, upodmiotowienie grup mniejszościowych, globalizacja). Kompetencje z zakresu komunikacji międzykulturowej. Komunikacja międzykulturowa w biznesie. Demokracja a międzykulturowość. |
Pełny opis: |
Tożsamość kulturowa. Stereotypy i uprzedzenia. Typy współczesnych społeczeństw zróżnicowanych kulturowo. Koncepcja międzykulturowego społeczeństwa (intercultural citizenship). Przyczyny zwiększającego się zróżnicowania współczesnych społeczeństw (migracje, upodmiotowienie grup mniejszościowych, globalizacja). Kompetencje z zakresu komunikacji międzykulturowej. Komunikacja międzykulturowa w biznesie. Demokracja a międzykulturowość. |
Literatura: |
he Anna Lindh Education Handbook Z. Benedyktynowicz, (2000), Portrety “obcego” ,Wyd. UJ, Kraków R. R. Gesteland (2000), Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa R. Gwarkiewicz, (2011), Komunikacja międzykulturowa a stereotypy, Szczecin Ch. Hampden-Turner, Alfons Trompenaars (1998), Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa C.N Macrae, CH. Strangor, M. Hewstone, (1999) Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. GPW Gdańsk T. N. Nelson, (2003) Psychologia uprzedzeń, GPW Gdańsk Reynolds S., Valentine D. (2009), Komunikacja międzykulturowa, Warszawa. Gesteland R. (2000), Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, PWN |
Efekty uczenia się: |
W1 - Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zróżnicowania narodowo-etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym U 1 - Potrafi dokonać analizy różnorodnych kultur z wykorzystaniem interdyscyplinarnej terminologii w zakresie nauk społecznych U2 - Umie się krytycznie odnosić do konsekwencji zmian kulturowych w kontekście komunikacji międzykulturowej oraz porozumiewać się z ich uwzględnieniem |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia mają cztery komponenty: (1) teoretyczną, opartą o analizę literatury przedmiotu zaprezentowaną w formie prezentacji/ ustnego wystąpienia i dyskusję (2) praktyczną opartą o zajęcia warsztatowe (warunkiem zaliczenia jest obecność) (3) wizyty studyjne w Fundacji Dialog w Białymstoku oraz w Fundacji Pogranicze w Sejnach. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie się do wizyty: spotkania na którym studenci/ studentki przygotowują informacje o instytucjach goszczących, przygotowują scenariusz spotkania, listę zagadnień i pytań. (4) autorskie podsumowania wizyt studyjnych. Dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.