Komunikacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SS2-2KOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma zadanie przekazać informacje dotyczące komunikacji w kontekście społecznym. Problemy przedstawiane będą ogniskować się głownie wokół komunikowania masowego i Nowych mediów w ich kontekście przedstawimy podstawowe teorie i wymiary komunikowania oraz elementy manipulacji. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie wybranych elementów komunikacji społecznej |
Pełny opis: |
Ukazane zostaną najważniejsze pojęcia i problemy związane z szeroko pojętą komunikacją społeczną. Przedstawione najważniejsze teorie, schematy komunikowania. Zajęcia będą dotyczyć w głównej mierze komunikowania masowego, komunikacji w nowych mediach, komunikowania politycznego, organizacyjnego, wizualnego. Dużo miejsca poświecimy kontekstom społecznym, ekonomicznym, psychologicznym i kulturowym współczesnego komunikowania, systemom medialnym. Podjęte zostaną takie zagadnienia jak: Kultura popularna, Systemy medialne, Organizacja mediów, Gatunki, Widownia, Oddziaływanie mediów. Wybrane media masowe. Problem manipulacji w Nowych mediach na przykładzie Cambridge Analitica Profil studiów: ogólnoakademicki; Forma studiów: stacjonarne; Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, nauki socjologiczne; Wymaganie wstępne: brak; 2 rok II st studiów na kierunku socjologia, przedmiot specjalnościowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz ćwiczenia Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta 30 godz – obecność na zajęciach 32 godz – przygotowanie do zaliczenia 15 godz – przygotowanie prezentacji/eseju 4 godz - konsultacje razem 81 godz |
Literatura: |
J. Fieske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocłąw 1999 W. Cwalina, A. falkowski, Marketing polityczny J. N. Twenge, I Gen, Sopot 2019 Media masowe na świecie, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2007 T. Goban- Klass, Media i komunikowanie masowe, Kraków 2012 M. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant, K. Kelly, Nowe media. Wprowadzenie, Kraków 2003 S. Vaidhyanathan, Anti Social Media, Warszawa 2018 Y. N. Harari, Homo deus, Kraków 2017 B. Dobek- Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2001 Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1999 E. Mistewicz. Marketing narracyjny, Gliwice 2011 |
Efekty uczenia się: |
S2_W03 ma pogłębioną wiedzę na temat relacji socjologii do innych nauk społecznych S2_W05 ma rozszerzoną wiedzę na temat ujęć teoretycznych i paradygmatów badawczych dotyczących przemian współczesnego społeczeństwa polskiego S2_W17 posiada rozszerzona wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym S2_W34 ma wiedzę na temat zasad funkcjonowania elementów i aktorów rynku ekonomicznego S2_U07 Potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy S2_U08 Umie się krytyczne odnosić do konsekwencji zmian społecznych i kulturowych S2_K02 Jest otwarty na przekazywanie swojej wiedzy Efekty zostaną zweryfikowane na podstawie egzaminu końcowego oraz przedstawionej przez studenta prezentacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym lub ustnym (w zależności od wyboru grupy) oraz oddaniem pracy poświęconej wybranemu problemowi z zakresu tematyki wykładu, oraz esejem na wybrany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.