Makrostruktury społeczne (moduł wyrównawczy)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SS2-2MAS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Makrostruktury społeczne (moduł wyrównawczy) |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu socjologii ogólnej i socjologii zmiany społecznej oraz na temat współczesnego społeczeństwa polskiego i globalnego. |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybraną problematyką makrostruktur społecznych, tj. zjawiskami i procesami społecznymi zachodzącymi we współczesnych społeczeństwach w skali makro, ze szczególnym uwzględnieniem kulturowych i podmiotowych aspektów struktur społecznych oraz współczesnych procesów ich zmiany. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu moduł wyrównawczy, MK5_Makrostruktury Dziedzina i dyscyplina nauki nauki społeczne, socjologia Rok studiów/semestr rok II, stopień II, semestr III Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Nie dotyczy Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 30 godz. – wykłady Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Wykład: Metody dydaktyczne: wykład, praca indywidualna, praca z tekstem, dyskusja, wykorzystanie technik multimedialnych Forma zaliczenia: pisemna Punkty ECTS 4 Bilans nakładu pracy studenta 33 godz. – zajęcia z udziałem nauczyciela: 30 godz. – udział studenta w wykładach 1 godz. – udział studenta w konsultacjach 2 godz. – udział studenta w egzaminie Pozostałe godziny – praca własna studenta, przygotowanie studenta do egzaminu |
Literatura: |
• Bojar Hanna, 2000, Mniejszości społeczne w państwie i społeczeństwie III Rzeczpospolitej Polskiej, Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego; • Bourdieu Pierre i Passeron Jean-Claude, 1990, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa, PWN; • Bourdieu Pierre 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa, Scholar; • Della Porta Donatella, Diani Mario, 2009, Ruchy społeczne, Kraków, Wyd. UJ. • Domański Henryk, 2002, Polska klasa średnia, Wrocław, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego; • Domański Henryk, 2004, Struktura społeczna, Warszawa, Wyd. Naukowe Scholar; • Frysztacki Krzysztof, Sztompka Piotr (red.), 2012, Polska początku XXI wieku: przemiany kulturowe i cywilizacyjne, Warszawa, Komitet Socjologii PAN; • Gawin Dariusz (red.), 1999, Homo eligens. Społeczeństwo świadomego wyboru, Warszawa, IFiS PAN; • Giddens Anthony, 2002, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN; • Gliński Piotr, 1996, Polscy Zieloni. Ruch społeczny w okresie przemian, Warszawa, IFiS PAN; • Gliński Piotr, 2005, Organizacje pozarządowe, w: Encyklopedia socjologii. Suplement, Warszawa, Oficyna Naukowa; • Gliński Piotr, 2006, Samounicestwienie ruchu społecznego – ruch antyglobalistyczny a globalne społeczeństwo obywatelskie, „Studia Socjologiczne”, nr 2, s. 103-126; • Gliński Piotr, 2006, Style działań organizacji pozarządowych w Polsce. Grupy interesu czy pożytku publicznego? Warszawa, Wyd. IFiS PAN; • Gliński Piotr, Lewenstein Barbara i Siciński Andrzej (red.), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego. III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, Warszawa, Wyd. IFiS PAN; • Kempny Marian, 1998, Globalizacja, w: Encyklopedia socjologii. Tom I, Warszawa, Oficyna Naukowa; • Kłoskowska Antonina, 1980, Kultura masowa, Warszawa, PWN; • Marody Mirosława, 1991, Co nam zostało z tych lat… Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, Londyn, Aneks; • Marody Mirosława, 2014, Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa, Wyd. Naukowe Scholar; • Ortega y Gasset Jose, 2002, Bunt mas, Warszawa, Muza; • Ossowski Stanisław, 1986, O strukturze społecznej, Warszawa, PWN; • Putnam Robert D., 1995, Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Kraków, Znak; • Sztompka Piotr, 2003, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków, Wyd. Znak; • Sztompka Piotr, 2005, Socjologia zmian społecznych. Karków, Wyd. Znak; • Trutkowski Cezary i Sławomir Mandes, 2005, Kapitał społeczny w małych miastach, Warszawa, Wyd. Naukowe Scholar; • Turowski Jan, 2000, Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL; • Wnuk-Lipiński Edmund, 2004, Świat międzyepoki. Globalizacja – demokracja – państwo narodowe, Kraków, Wyd. Znak i Instytut Studiów Politycznych PAN; • Wnuk-Lipiński Edmund, 2006, Socjologia życia publicznego, Warszawa, Wyd. Naukowe Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1. Student zna i rozumie definicje najważniejszych terminów socjologicznych z zakresu makrostruktur społecznych, potrafi wskazać specyficzne problemy podejmowane przez socjologię makrostruktur społecznych W2. Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu socjologii makrostruktur społecznych W3. Student ma wiedzę o funkcjonowaniu wybranych współczesnych i historycznych wielkich struktur społecznych W4. Student ma wiedzę o różnych podejściach teoretycznych wyjaśniających istotę wielkich struktur społecznych W5. Student potrafi scharakteryzować powiązania pomiędzy różnymi strukturami społecznymi (mikro, mezo, makro) W6. Student posiada wiedzę na temat różnych typów tożsamości zbiorowych W7. Student posiada wiedzę na temat teorii działania zbiorowego i ruchów społecznych W8. Student rozumie rolę jednostki w kształtowaniu różnego rodzaju zbiorowości na poziomie makrostruktury społecznej Umiejętności U1. Student potrafi stosować różnorodne typologie zjawisk makrospołecznych do ich opisu U2. Student potrafi dokonać analizy struktur społecznych z wykorzystaniem terminologii socjologii makrostruktur społecznych U3. Student potrafi stosować różnorodne typologie zjawisk makrospołecznych do ich analizy U4. Student posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów na temat makrostruktur społecznych Kompetencje K1. Student ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań w związku z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia ćwiczeń i egzaminu K2. Student jest świadomy złożoności i wieloaspektowości życia społecznego na poziomie makro oraz wrażliwy na zjawisko relatywizmu kulturowego Weryfikacja ww. efektów kształcenia na podstawie egzaminu pisemnego (odpowiedzi studenta na pytania otwarte, opisowe) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, praca indywidualna, praca z tekstem, dyskusja, wykorzystanie technik multimedialnych Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.