Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektorat języka rosyjskiego 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-SW1-2JRO2
Kod Erasmus / ISCED: 09.052 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lektorat języka rosyjskiego 2
Jednostka: Instytut Historii i Nauk Politycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

lektoraty
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest kontynuacja wiedzy przyswojonej w 1 semestrze oraz dalsze kształtowanie umiejętności posługiwania się strukturami językowymi i leksyką języka rosyjskiego oraz zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi Rosji. Uczestnik zajęć rozwija umiejętność mówienia, słuchania ze zrozumieniem oraz czytania w j. rosyjskim. Rozumie podstawową informacje na wyznaczone tematy zgodnie z normą literacką; rozumie treści wypowiedzi potocznych i profesjonalnych; potrafi kontaktować się z osobami w sytuacjach dnia codziennego; bez przygotowania może uczestniczyć w dialogach na znane tematy: rodzina, praca, zainteresowania, bieżące wydarzenia.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Gramatyka i ortografia:

1.Czasowniki zwrotne.

2. Czasowniki nieregularne.

3. Konstrukcja z czasownikiem есть i bez tego czasownika.

4. Pisownia przedrostków zakończonych na -з/-с.

5. Liczebniki główne i porządkowe.

6. Rzeczowniki I deklinacji w liczbie pojedynczej.

7. Użycie przyimków в – из, на – с(со). Użycie przyimka после.

8. Użycie zaimków где, куда, откуда.

9. Rzeczowniki II deklinacji w l.p.

10. Pisownia samogłosek.

11. III deklinacja rzeczowników.

12. Tworzenie form czasu przeszłego i przyszłego.

13. Przysłówki miejsca i kierunku.

14. Odmiana zaimków osobowych.

15. Czytanie i streszczanie tekstów (ustnie i pisemnie), o różnym stopniu trudności.

Materiał leksykalny:

1. Mieszkanie i pokój.

2. Nazwy popularnych zawodów i miejsc pracy.

3.Uczelnia.

4. Popularne zainteresowania i zajęcia.

5. Dni tygodnia.

6. Czas.

7. Codzienne czynności domowe.

8.Ja i moja rodzina w naszym domu.

9. Realiaznawstwo i święta Rosji: Wielkanoc, Święto Pracy itp.

Pełny opis:

2 semestr

60 godzin

grupa zaawansowana

Treści merytoryczne przedmiotu:

Gramatyka i ortografia

1. Czasowniki zwrotne.

2. Czasowniki nieregularne (хотеть, есть, дать, бежать).

3. Konstrukcja у меня..., у тебя... z czasownikiem есть i bez tego czasownika.

4. Pisownia przedrostków zakończonych na -з /с (без/с-, раз/с-, воз/с-, из/с-).

5. Liczebniki główne i porządkowe.

6. Rzeczowniki I deklinacji w liczbie pojedynczej.

7. Użycie przyimków в – из, на – с(со) przy wyrażaniu miejsca i kierunku. Przyimki y, около. Użycie przyimka после.

8. Użycie zaimków где, куда, откуда.

9. Rzeczowniki II deklinacji w liczbie pojedynczej.

10. Pisownia samogłosek и, ы po ц.

11. III deklinacja rzeczowników. Wyjątki w tej deklinacji: мать, дочь, путь.

12. Tworzenie form czasu przeszłego i przyszłego.

13. Przysłówki miejsca i kierunku: дома-домой.

14. Odmiana zaimków osobowych (z nagłosowym н po przyimkach prostych).

15. Czytanie i streszczanie tekstów, o różnym stopniu trudności.

Materiał leksykalny:

1.Mieszkanie i pokój. Meble, urządzenia, opis. Wynajem, kupno, sprzedaż.

2. Nazwy popularnych zawodów i miejsc pracy. Pytanie o zawód i miejsce pracy. Кем они работают? Где они работают?

3.Uczelnia. Nazwy podstawowych czynności studenta. Nazwy wybranych przedmiotów. Organizacja roku akademickiego. Struktura uczelni.

4. Popularne zainteresowania i zajęcia. Чем они увлекаются? Что они любят делать?

5. Dni tygodnia. Planowanie czasu.

6. Określanie czasu.

7. Codzienne czynności domowe. Rozkład dnia, główne posiłki

8. Ja i mija rodzina w naszym domu. Połączenie tematów: Rodzina i Dom.

9. Realiazmawstwo i świeta Rosji: Wielkanoc,Święto pracy itp.

Literatura:

Literatura podstawowa i uzupełniająca:

1. H. Dąbrowska, M. Zybert, Новые встречи. Język rosyjski, cz. 2. Zakres podstawowy. Kurs dla początkujących, Warszawa 2012.

2. N. Kowalska, D. Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005.

3. M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... część 1, WAGROS Poznań 2010.

4. J.Dobrowolski, 300 ćwiczeń z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004.

5. S.Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.

6. С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова, Толковый словарь русского языка, Москва 2003.

7. Słownik rosyjsko-polski, polsko-rosyjski (z gramatyką języka rosyjskiego), Wydawnictwo Literat, Toruń 2016.

Efekty uczenia się:

1.Potrafi przygotować prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie) z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych i gramatycznych oraz nowopoznanej leksyki.

Sposób weryfikacji: dyktando, test gramatyczny, streszczenie tekstu, krótkie wypracowanie, opis, tłumaczenie zdań.

2.Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych, akcentuacyjnych, intonacyjnych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowopoznanej leksyki.

Sposób weryfikacji: układanie dialogów i monologów, krótkie wypowiedzi, streszczanie przeczytanych tekstów, opowiadanie krótkich historyjek, tłumaczenie zdań.

3.Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznawanie zasad ortograficznych i gramatycznych, oraz korzystanie ze źródeł specjalistycznych (np. słowniki).

Sposób weryfikacji: testy gramatyczne, ćwiczenia.

4.Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role.

Sposób weryfikacji: układanie dialogów, przygotowanie różnego rodzaju scenek tematycznych

5.Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń.

Sposób weryfikacji: testy gramatyczne, ćwiczenia, tłumaczenie zdań i krótkich tekstów.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę po drugim semestrze na podstawie ocen, uzyskanych przez studenta podczas zajęć (oceny za wypowiedzi ustne i prace pisemne np. dyktanda, testy gramatyczne, prace sprawdzające leksykę, krótkie opowiadania). Zaliczenie jest możliwe na podstawie obecności na 75% zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)