Algebra liniowa II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-FS1-1AL2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
|
Nazwa przedmiotu: | Algebra liniowa II |
Jednostka: | Zakład Algebry |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Algebra liniowa I 0600-FS1-1AL1 |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę/umiejętności z zakresu Algebry liniowej I. |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Umiejętność znajdowania macierzy przekształceń liniowych w różnych bazach, wyznaczania wartości własnych i wektorów własnych przekształceń liniowych, znajdowania macierzy Jordana i bazy Jordana przekształceń liniowych; znajdowania macierzy form kwadratowych, sprowadzania form kwadratowych do postaci kanonicznej metodą Lagrange'a; znajdowania macierzy funkcjonałów dwuliniowych w różnych bazach, wyznaczania baz prostopadłych z wykorzystaniem ortogonalizacji Schmidta. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot obowiązkowy Dziedzina: nauki matematyczne, dyscyplina: matematyka Rok studiów: 1, semestr: 2 Prerekwizyty: Algebra liniowa I wykład 30 godz. ćwiczenia 45 godz. Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad literaturą, rozwiązywanie zadań domowych, dyskusje w grupach problemowych. Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach15x2h = 30h udział w ćwiczeniach 15x3h = 45h przygotowanie do zajęć 15x2h = 30h dokończenie rozwiązywania zadań rozpoczętych na ćwiczeniach i opracowanie w domu notatek po odbytych zajęciach (wykładach, ćwiczeniach) 7x2h = 14h udział w konsultacjach 5x2h = 10h przygotowanie do egzaminu i udział w nim 20h + 6h = 26h Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 91 godzin, 3 ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 99 godzin, 3 ECTS |
Literatura: |
1. R.R. Andruszkiewicz, Wykłady z algebry liniowej II, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2007. 2. G. Banaszak, W. Gajda, Elementy algebry liniowej I i II, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2002. 3. A. Białynicki-Birula, Algebra, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu: Posługuje się pojęciem przekształcenia liniowego; ilustruje je konkretnymi przykładami; znajduje macierze przekształceń liniowych w różnych bazach; wyznacza wartości i wektory własne endomorfizmów liniowych; wyjaśnia geometryczny sens tych pojęć; znajduje macierz i bazę Jordana endomorfizmów liniowych. K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_U01, K_U02, K_U06, K_U20. Posługuje się pojęciem formy kwadratowej; sprowadza formy kwadratowe do postaci kanonicznej metodą Lagrange’a; stosuje kryterium Sylvestera do badania określoności rzeczywistych form kwadratowych. K_W02, K_W04, K_W06, K_U01, K_U02, K_U06, K_U21. Posługuje się pojęciem funkcjonału dwuliniowego; znajduje macierze funkcjonałów dwuliniowych w różnych bazach; wyznacza bazy prostopadłe przestrzeni euklidesowych wykorzystując ortogonalizację Schmidta. K_W02, K_W04,K_W06, K_U01, K_U02, K_U06. Uzyskuje podstawy metodologiczne uprawiania i uczenia się matematyki. K_K01, K_K02, K_K07, K_K04. Rozumie, że nowoczesne technologie są efektem odkryć naukowych m.in. w algebrze liniowej. K_K08. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.