Dydaktyka matematyki I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SPM-DM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka matematyki I |
Jednostka: | Instytut Matematyki. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami dydaktyki matematyki w szkole podstawowej. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki. Forma studiów: niestacjonarne. Przedmiot: obowiązkowy. Obszar: nauki ścisłe, dziedzina: nauki matematyczne, dyscyplina: matematyka. Rok studiów: 1, Semestr: 1. Prerekwizyty: brak. Wykład: 10 godz., Ćwiczenia: 10 godz. lub Wykład: 15 godz., Ćwiczenia: 15 godz. (zmienne w czasie). Metody dydaktyczne: praca w grupach, praca nad projektem, dyskusja. Punkty ECTS: 2 lub 3 (zmienne w czasie). Bilans nakładu pracy słuchacza: udział w wykładach: 10 godz. lub 15 godz. (zmienne w czasie). udział w ćwiczeniach: 10 godz. lub 15 godz. (zmienne w czasie). przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. lub 25 godz. (zmienne w czasie). rozwiązanie zadań domowych: 20 godz. lub 25 godz. (zmienne w czasie). Łącznie: 60 godz. lub 80 godz. (zmienne w czasie). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy słuchacza związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 20 godz., 0,8 pkt ECTS lub 30 godz., 1,2 pkt ECTS (zmienne w czasie). nakład pracy słuchacza związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50 godz., 2,0 pkt ECTS lub 65 godz., 2,6 pkt ECTS (zmienne w czasie). |
Literatura: |
R. Arends, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999. B. Joyce, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1977. S. Nalaskowski, Metody nauczania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999. B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997. B. Niemierko, Ocenianie szkolne bez tajemnic, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2002. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005. M. Szurek, O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów, tom 1-8, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2006. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990. D. Zaremba, Podstawy nauczania matematyki, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006. Praca zbiorowa, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu: Posiada wiedzę na temat podstawy programowej i programów nauczania matematyki w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. - SP6_UO01, SP6_UK04. Posiada wiedzę na temat metod nauczania matematyki właściwych dla danego etapu edukacyjnego oraz trzech ważnych strategii nauczania matematyki: nauczania czynnościowego, realistycznego i problemowego. - SP6_UW13, SP6_UK02, SP6_UO01, SP6_UU01, SP6_KK02, SP6_KR01. Posiada wiedzę na temat zasad i metod oceniania osiągnięć uczniów w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. Potrafi opracować swój własny system oceniania w procesie nauczania matematyki i przygotować narzędzia do tego oceniania w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. - SP6_UO01, SP6_KR01. Posiada wiedzę na temat trudności w uczeniu się matematyki i metod zapobiegania im w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. - SP6_UW13, SP6_UK02, SP6_UO01, SP6_UU01, SP6_KK02, SP6_KR01. Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. - SP6_WK02, SP6_UW13, SP6_UK02, SP6_UO01, SP6_UU01, SP6_KK02, SP6_KR01. Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. - SP6_UW13, SP6_UK02, SP6_UO01, SP6_UU01, SP6_KK02, SP6_KR01. Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce. - SP6_UW13, SP6_UK02, SP6_UO01, SP6_UU01, SP6_KK02, SP6_KR01. Potrafi, indywidualnie i w grupie, organizować działania na rzecz społeczeństwa lokalnego, działania popularyzujące matematykę i jej zastosowania. - SP6_WK02, SP6_UK02, SP6_UK04, SP6_KO01. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu - zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.