Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka matematyki I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SPM-DM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka matematyki I
Jednostka: Instytut Matematyki.
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zapoznanie z podstawowymi pojęciami dydaktyki matematyki w szkole podstawowej.

Pełny opis:

Profil kształcenia: ogólnoakademicki.

Forma studiów: niestacjonarne.

Przedmiot: obowiązkowy.

Obszar: nauki ścisłe, dziedzina: nauki matematyczne, dyscyplina: matematyka.

Rok studiów: 1, Semestr: 1.

Prerekwizyty: brak.

Wykład: 10 godz., Ćwiczenia: 10 godz. lub Wykład: 15 godz., Ćwiczenia: 15 godz. (zmienne w czasie).

Metody dydaktyczne: praca w grupach, praca nad projektem, dyskusja.

Punkty ECTS: 2 lub 3 (zmienne w czasie).

Bilans nakładu pracy słuchacza:

udział w wykładach: 10 godz. lub 15 godz. (zmienne w czasie).

udział w ćwiczeniach: 10 godz. lub 15 godz. (zmienne w czasie).

przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. lub 25 godz. (zmienne w czasie).

rozwiązanie zadań domowych: 20 godz. lub 25 godz. (zmienne w czasie).

Łącznie: 60 godz. lub 80 godz. (zmienne w czasie).

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy słuchacza związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 20 godz., 0,8 pkt ECTS lub 30 godz., 1,2 pkt ECTS (zmienne w czasie).

nakład pracy słuchacza związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50 godz., 2,0 pkt ECTS lub 65 godz., 2,6 pkt ECTS (zmienne w czasie).

Literatura:

R. Arends, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.

R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

B. Joyce, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1977.

S. Nalaskowski, Metody nauczania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999.

B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.

B. Niemierko, Ocenianie szkolne bez tajemnic, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2002.

H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.

M. Szurek, O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów, tom 1-8, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2006.

S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990.

D. Zaremba, Podstawy nauczania matematyki, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006.

Praca zbiorowa, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu:

Posiada wiedzę na temat podstawy programowej i programów nauczania matematyki w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. - SP6_UO01, SP6_UK04.

Posiada wiedzę na temat metod nauczania matematyki właściwych dla danego etapu edukacyjnego oraz trzech ważnych strategii nauczania matematyki: nauczania czynnościowego, realistycznego i problemowego. - SP6_UW13, SP6_UK02, SP6_UO01, SP6_UU01, SP6_KK02, SP6_KR01.

Posiada wiedzę na temat zasad i metod oceniania osiągnięć uczniów w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. Potrafi opracować swój własny system oceniania w procesie nauczania matematyki i przygotować narzędzia do tego oceniania w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. - SP6_UO01, SP6_KR01.

Posiada wiedzę na temat trudności w uczeniu się matematyki i metod zapobiegania im w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. - SP6_UW13, SP6_UK02, SP6_UO01, SP6_UU01, SP6_KK02, SP6_KR01.

Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. - SP6_WK02, SP6_UW13, SP6_UK02, SP6_UO01, SP6_UU01, SP6_KK02, SP6_KR01.

Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego. - SP6_UW13, SP6_UK02, SP6_UO01, SP6_UU01, SP6_KK02, SP6_KR01.

Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) w zakresie właściwym dla danego etapu edukacyjnego oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce. - SP6_UW13, SP6_UK02, SP6_UO01, SP6_UU01, SP6_KK02, SP6_KR01.

Potrafi, indywidualnie i w grupie, organizować działania na rzecz społeczeństwa lokalnego, działania popularyzujące matematykę i jej zastosowania. - SP6_WK02, SP6_UK02, SP6_UK04, SP6_KO01.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu - zaliczenie na ocenę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)