Etyka zawodowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-AN1-3EZA |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.003
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodowa |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiotem wprowadzającym do Etyki zawodowej jest Etyka. Student powinien znać podstawową terminologię z zakresu siatki pojęciowej tej dyscypliny. Wskazana jest znajomość podstawowych problemów filozoficznych, umiejętność krytycznej analizy fundamentalnych kwestii związanych z istotą i celem ludzkiego życia. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z fundamentalnymi standardami moralnymi wyznaczającymi funkcjonowanie przedstawicieli zawodów zaufania publicznego i wolnych zawodów. Przedstawione zostają podstawowe zagadnienia etyki urzędniczej w kontekście rozważań na temat deontologii zawodów zaufania publicznego. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki o polityce i administracji. Rok studiów/sem. - rok III/sem. I. Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 9 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne – konwersatorium, konsultacje. Punkty ECTS - 2. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 9 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 12,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 28,5 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 12,5 godz., co odpowiada 0,5 pkt. ECTS. |
Literatura: |
T. Pietrzykowski, I. Bogucka, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2015 W. Kaczyńska, O etyce służb społecznych, Warszawa 2010 A. Zwoliński, Etyka urzędnika, Kraków 2012 M. Sułek, J. Świniarski, Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006 P. Steczkowski (red.), Etyka. Deontologia. Prawo, Rzeszów 2008 A. Breczko, Prawo i moralność w teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003 S. Jedynak (red.), Mały słownik etyczny, Bydgoszcz 1994 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent: - ma podstawową wiedzę o człowieku i obywatelu, a w szczególności ich prawach i obowiązkach oraz środkach i zasadach ochrony statusu jednostki - K_W06. UMIEJĘTNOŚCI - absolwent: - potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne z zakresu administracji - K_U01, - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych w administracji - K_U03. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent: - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu administracji - K_K03. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia zajęć: - zasady dopuszczenia do zaliczenia - udział w zajęciach - metoda oceniania - ocena na podstawie zaliczenia pisemnego lub ustnego w formie odpowiedzi na pytania opisowe z podanej wcześniej listy zagadnień zaliczeniowych. Skala ocen od 2 do 5. Dodatkową formą jest uwzględnienie aktywności na zajęciach, którą jest merytoryczny udział w dyskusjach moderowanych w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.