Metodyka prowadzenia zajęć w szkole wyższej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-DP3-2MPZSW |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka prowadzenia zajęć w szkole wyższej |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Założenia: doktorant (absolwent studiów III stopnia) uzyskuje kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych, które są niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu - zdobycie/uzyskanie przez doktoranta: wiedzy z zakresu nowoczesnych tendencji w dydaktyce szkoły wyższej, wiedzy w zakresie teorii procesu kształcenia akademickiego, wiedzy i umiejętności w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej, kompetencji społecznych w zakresie odpowiedzialności nauczyciela za planowanie, realizację oraz kontrolę i ocenę efektów procesu kształcenia Zakres treści: Dydaktyka szkoły wyższej – terminologia i teoria procesu kształcenia; Organizacja procesu dydaktycznego: planowanie, realizacja, kontrola i ocena efektów uczenia się studentów; ewaluacja procesu kształcenia; Jakość kształcenia – pojęcie, koncepcje teoretyczne, uwarunkowania. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: rok II, sem.3 i 4 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin zajęć dyd. z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 20 godz., ćwiczenia 25 godz. Metody dydaktyczne: Prezentacje multimedialne, metody problemowe, krótkie prezentacje studentów ze wskazaniem tez do dyskusji, metody aktywizujące, praca w grupach, wykonanie zadań przedmiotowych. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności: Udział w wykładach – 20 godz. Udział w ćwiczeniach – 25 godz. Przygotowanie do zajęć – 30 godz. Dokończenie lub opracowanie w domu zadań przedmiotowych – 5 Opracowanie sylabusa – 10 godz. Opracowanie scenariusza zajęć – 5 godz. Przygotowanie prezentacji multimedialnej i tez do dyskusji – 15 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 5 godz. Przygotowanie do zaliczenia – 10 godz. Razem: 125 (odpowiada 5 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 50 godz. (2 pkt ECTS) Nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela, w tym praktycznie - 75 godz. (3 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bereźnicki F., Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej, Szczecin 2009. Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty, Poznań 2011. Jaskot K., (red.) Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, Szczecin 2006. Krajewska A., Współdziałanie dydaktyczne nauczycieli akademickich i studentów a jakość kształcenia na przykładzie studiów pedagogicznych, Białystok 2016. Krajewska A., Jakość kształcenia uniwersyteckiego – ujęcie pedagogiczne, Białystok 2004. Kraśniewski A., Jak przygotowywać programy kształcenia zgodnie z wymogami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa wyższego?, MNSzW, Warszawa 2011. Ledzińska M., Czarniawska E., Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa 2011. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2007. Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013. Literatura uzupełniająca: Hejwosz D., Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych, Kraków 2010. Kostkiewicz J., Domagała-Kręcioch A., Szymański M., (red.) Szkoła wyższa w toku zmian, Kraków 2011. Fry H., Ketteridge S., Marshall S., A Handbook for Teaching & Learning in Higher Education, London and New York, 2008. http://biblioteca.ucv.cl/site/colecciones/manuales_u/A%20Handbook%20for%20Teaching%20and%20Learning%20in%20Higher%20Education%20Enhancing%20academic%20and%20Practice.pdf. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się - kształcenia (kierunkowe): WIEDZA, absolwent zna i rozumie: SD_WK06 – Zasady tworzenia i działania zespołów badawczych i dydaktycznych, a także rolę lidera takiego zespołu UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: SD_UO02 – Zaplanować proces realizacji zarówno zadań dydaktycznych, jak i badawczych, w tym umie wyznaczyć służące temu środki (metody i techniki badawcze) oraz uzasadnić adekwatność ich zastosowania SD_UU02 – Praktycznie posługiwać się metodami dydaktycznymi nowoczesnymi technikami nauczania, prowadząc zajęcia na wyższej uczelni KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: uznania znaczenia kreatywności, przedsiębiorczości, innowacyjności |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: Wykład – zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i wyniku kolokwium ustnego z zakresu materiału realizowanego na wykładach - 50% oceny końcowej; Ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie: obecności na zajęciach i stopnia aktywności doktoranta na zajęciach; przygotowania prezentacji na wybrany temat; przygotowanie wstępnej wersji sylabusa i konspektu zajęć - 50% oceny końcowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.