Pedagogika resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-KN2-2PER |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowe treści z zakresu: kryminologii, prawa karnego oraz nauk społecznych (pedagogiką, psychologia, socjologia) |
Skrócony opis: |
Treści wykładów obejmują charakterystykę pedagogiki resocjalizacyjnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem kwestii nieprzystosowania społecznego w sferze etiologii, symptomatologii oraz typologii z jednoczesnym określeniem wymiarów działalności diagnostycznej i metodycznej w obszarach: opieki, wychowania i terapii. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje takie zagadnienia jak: Charakterystykę teleologicznych, teoretycznych i metodycznych aspektów oddziaływań resocjalizacyjnych. Analizę specyfiki oddziaływań resocjalizacyjnych w obszarach: profilaktyki nieprzystosowania społecznego, resocjalizacji w środowisku otwartym i resocjalizacji instytucjonalnej. Istota socjalizacji, wychowania i resocjalizacji. Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej Współczesne nurty resocjalizacji Modele zdrowej osobowości a przystosowanie społeczne Diagnoza i metodyczne postępowanie w resocjalizacji Resocjalizacja w środowisku otwartym i resocjalizacja instytucjonalna Przegląd metod pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie |
Literatura: |
• L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Wydawnictwo APS, Warszawa 2001 lub 2004 i ich wznowienia. • K. Pospiszyl, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998. • M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006. • H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2006. • B. Urban, J.M. Stanik, Resocjalizacja tom 1 i 2, Warszawa 2007. • C. Czapów, Wychowanie resocjalizujące. Warszawa 1978. • S. Górski, Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985. • L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Warszawa 1986 • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002r. Nr 11, poz.109, Nr 58, poz. 542, z 2003 r. Nr 137, poz.1304, Nr 223, poz. 2217) |
Efekty uczenia się: |
Zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice resocjalizacyjnej oraz rozumie jej zakres i przedmiot. Ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą przyczyn, dynamiki i specyfiki zjawiska nieprzystosowania społecznego oraz rozumie różnorodne jego uwarunkowania. Potrafi wykorzystać podstawową interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań , a także specyficznych problemów społecznych w celu wskazania propozycji rozwiązań zapobiegawczych i naprawczych (prognozując przebieg ich rozwiązywania oraz przewidując skutki planowanych działań stosowanych w praktyce rozwiązywania problemów społecznych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej (test - podstawą do zaliczenia minimum 51% prawidłowych odpowiedzi). Skala ocen: 51-60% - dst 61-70% - dst plus 71-80% - db 81-90 - db plus 91-100% - bdb W zależności od sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.