Nauka o karze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PS5-3PKK | Kod Erasmus / ISCED: |
10.003
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Nauka o karze | ||
Jednostka: | Wydział Prawa. | ||
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty fakultatywne PR.Stacj. 3 rok sem. Letni |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studenta z instytucją kary kryminalnej, a przede wszystkim zapoznanie go z istotą i celami kary kryminalnej, teoriami kary, systematyką kar, zasadami wymiaru kary (sądowym i ustawowym) oraz dyrektywami wymiaru kary, nadzwyczajnego złagodzenia i obostrzenia kary. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studentowi zostanie przekazana wiedza z zakresu nauki o karze, w tym w szczególności o: - pojęcie kary - ius puniendi - kara kryminalna - istota i cele - torie kary - systematyka kar - ustawowy wymiar kary - sądowy wymiar kary - ogólne dyrektywy wymiaru lary - szczególne dyrektywy wymiaru kary - nadzwyczajne złagodzenie kary - nadzwyczajne obostrzenie kary. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - konwersatorium Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne Rok studiów/semestr - III/sem. II Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 konwersatorium Metody dydaktyczne - wykład, prezentacja, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21,5 godz., zaliczenie 1 godz. Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
||
Literatura: |
1) J. Utrat-Milecki, Podstawy penologii. Teorie kary, Warszawa 2006 2) J. Warylewski, Kara. Podstawy filozoficzne i historyczne, Gdańsk 2007 3) L. Lernell, Podstawowe zagadnienia penologii, Warszawa 1977 4) T. Kaczmarek (red.), System prawa karnego, T. 5, Nauka o karze. Sądowy wymiar kary, Warszawa 2015 5) M. Melezini (red.), System prawa karnego, T. 6. Kary i inne środki reakcji prawnokarnej, Warszawa 2016 6) E. Hryniewicz-Lach, Kara kryminalna w świetle Konstytucji RP, Warszawa 2015 7) M. Kuć (red.), Kara kryminalna. Analiza psychologiczno-prawna, Lublin 2004 8) T. Maciejewski, W. Zalewski (red.), Kara kryminalna. Perspektywa historyczna i penologiczna, Gdańsk 2019 |
||
Efekty uczenia się: |
K_W01 - ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk prawnych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk K_W03 - ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i instytucji z zakresu prawa karnego, cywilnego, administracyjnego, konstytucyjnego oraz procedur sądowych i administracyjnych K_W08 - zna i rozumie terminologię właściwą dla poszczególnych dyscyplin prawa K_U01 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach określonej dziedziny prawa K_U02 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ujęciu interdyscyplinarnym K_U04 - rozumie i potrafi dokonać samodzielnej analizy przyczyn i przebiegu zmian zachodzących w prawie; poddaje merytorycznej ocenie wybrane regulacje, wykorzystując metody badawcze stosowane w naukach prawnych K_K04 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialne, metoda sytuacyjna, metoda problemowa. Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach dydaktycznych, - aktywność studenta na zajęciach, - ocena pracy pisemnej studenta. Forma zaliczenia: ocena na podstawie przesłanego eseju. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Diana Dajnowicz-Piesiecka | |
Prowadzący grup: | Diana Dajnowicz-Piesiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studentowi zostanie przekazana wiedza z zakresu nauki o karze, w tym w szczególności o: - pojęcie kary - ius puniendi - kara kryminalna - istota i cele - torie kary - systematyka kar - ustawowy wymiar kary - sądowy wymiar kary - ogólne dyrektywy wymiaru lary - szczególne dyrektywy wymiaru kary - nadzwyczajne złagodzenie kary - nadzwyczajne obostrzenie kary. | |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - konwersatorium Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne Rok studiów/semestr - III i V/sem. II Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 konwersatorium Metody dydaktyczne - wykład, prezentacja, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i skonstruowanie koncepcji pracy 55 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 16 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. | |
Literatura: |
1) J. Utrat-Milecki, Podstawy penologii. Teorie kary, Warszawa 2006 2) J. Warylewski, Kara. Podstawy filozoficzne i historyczne, Gdańsk 2007 3) L. Lernell, Podstawowe zagadnienia penologii, Warszawa 1977 4) T. Kaczmarek (red.), System prawa karnego, T. 5, Nauka o karze. Sądowy wymiar kary, Warszawa 2015 5) M. Melezini (red.), System prawa karnego, T. 6. Kary i inne środki reakcji prawnokarnej, Warszawa 2016 6) E. Hryniewicz-Lach, Kara kryminalna w świetle Konstytucji RP, Warszawa 2015 7) M. Kuć (red.), Kara kryminalna. Analiza psychologiczno-prawna, Lublin 2004 | |
Uwagi: |
Konwersatorium będzie się opierało na dyskusji, burzy mózgów, pracy z tekstem, z użyciem prezentacji multimedialnych. Na kryteria oceniania składają się: obecność na zajęciach dydaktycznych, aktywność studenta na zajęciach, ocena autorskiej prezentacji studenta. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Diana Dajnowicz-Piesiecka | |
Prowadzący grup: | Diana Dajnowicz-Piesiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studentowi zostanie przekazana wiedza z zakresu nauki o karze, w tym w szczególności o: - pojęcie kary - ius puniendi - kara kryminalna - istota i cele - teorie kary - systematyka kar - ustawowy wymiar kary - sądowy wymiar kary - ogólne dyrektywy wymiaru lary - szczególne dyrektywy wymiaru kary - nadzwyczajne złagodzenie kary - nadzwyczajne obostrzenie kary. | |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - konwersatorium Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne Rok studiów/semestr - III i V/sem. II Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 konwersatorium Metody dydaktyczne - wykład, prezentacja, dyskusja, konsultacje stacjonarne, konsultacje w formie zdalnej na platformie e-learningowej Blackboard Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i skonstruowanie koncepcji pracy 55 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 16 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. | |
Literatura: |
1) J. Utrat-Milecki, Podstawy penologii. Teorie kary, Warszawa 2006 2) J. Warylewski, Kara. Podstawy filozoficzne i historyczne, Gdańsk 2007 3) L. Lernell, Podstawowe zagadnienia penologii, Warszawa 1977 4) T. Kaczmarek (red.), System prawa karnego, T. 5, Nauka o karze. Sądowy wymiar kary, Warszawa 2015 5) M. Melezini (red.), System prawa karnego, T. 6. Kary i inne środki reakcji prawnokarnej, Warszawa 2016 6) E. Hryniewicz-Lach, Kara kryminalna w świetle Konstytucji RP, Warszawa 2015 7) M. Kuć (red.), Kara kryminalna. Analiza psychologiczno-prawna, Lublin 2004 8) T. Maciejewski, W. Zalewski (red.), Kara kryminalna. Perspektywa historyczna i penologiczna, Gdańsk 2019 | |
Uwagi: |
Konwersatorium będzie się opierało na dyskusji, burzy mózgów, pracy z tekstem, z użyciem prezentacji multimedialnych lub na aktywności studenta w formie zdalnej na platformie e-learningowej Blackboard lub poprzez USOSmail. Na kryteria oceniania składają się: obecność na zajęciach dydaktycznych, aktywność studenta na zajęciach lub ocena pracy pisemnej (eseju) studenta przesłanej za pośrednictwem USOSmail. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.