Przedmiot specjalizacyjny - Dostęp do informacji publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PS5-4PSPKF | Kod Erasmus / ISCED: |
10.004
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny - Dostęp do informacji publicznej | ||
Jednostka: | Wydział Prawa. | ||
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty specjalizacyjne PR.Stacj. 4 rok sem. Zimowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
||
Założenia (opisowo): | Przedmiot wykładu stanowi problematyka udostępniania i odmowy udostępniania informacji publicznej w powiązaniu z prawem do uzyskania informacji o środowisku. Opanowanie przez studenta podstaw teorii i umiejętności rozpoznawania w prawie obowiązującym informacji publicznej oraz zasad jej udostępniania |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot wykładu stanowi problematyka udostępniania i odmowy udostępniania informacji publicznej w powiązaniu z prawem do uzyskania informacji o środowisku. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: nauki prawne Rok studiów: IV (semestr I) Wymagania wstępne: student przed przystąpieniem do nauki przedmiotu powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu wstępu do nauk prawnych oraz prawa administracyjnego (w tym podstawowych instytucji prawnych z tej dziedziny). Powinien również posiadać umiejętności z zakresu obsługi programu LEX w tym wyszukiwania aktów prawnych i orzecznictwa sądowego. Metody dydaktyczne: konwersatorium. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w konwersatorium 10 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37,5 godz. (w tym 5 godz. e-learningu), udział w konsultacjach związanych z zajęciami 25,5 godz., zaliczenie 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz. (w tym 5 godz.. e-learning), co odpowiada 1,5 pkt ECTS. Problematyka wykładu została podzielona na następujące moduły: MODUŁ I. Przedstawienie programu i celu wykładów oraz podstawowych zagadnień z zakresu dostępu do informacji publicznej MODUŁ II. (e-learning – 2 godz.) Kazusy (pytania testowe) z zakresu Udip Proponowane aktywności: rozwiązywanie zadań testowych – 1 pkt MODUŁ III. Wyłączenia w dostępie do informacji i postępowanie w sprawie dostępu do informacji MODUŁ IV. (e-learning - 1 godz.) Kazusy (pytania testowe) z wyłączenia od Udip i postępowania w zakresie odmowy udostępniania informacji - 1 pkt MODUŁ V. Przedmiot i zakres innych regulacji prawnych w zakresie dostępu do informacji (informacja środowiskowa) MODUŁ VI. (e-learning - 2 godz.) Kazusy (zagadnienia praktyczne) z zakresu dostępu do informacji w regulacjach szczegółowych - inf. środowiskowa Proponowane aktywności: rozwiązywanie zadań testowych – 2 pkt MODUŁ VI. Konstytucyjne uwarunkowania dostępu do informacji |
||
Literatura: |
P. Sitniewski, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz Warszawa 2011 P. Sitniewski , Ustawa o dostępie do informacji publicznej, pytania i odppowiedzi. Warszawa 2016 M. Jaśkowska M., Dostęp do informacji publicznych w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002 T. Filipowicz, Alicja Plucińska-Filipowicz, Marek Wierzbowski, Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz, CH BECK 2017 |
||
Efekty uczenia się: |
K_W03 - ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i instytucji z zakresu prawa administracyjnego w części dotyczącej dostępu do informacji oraz procedur sądowych i administracyjnych z tym związanych - weryfikacja test pisemny i zadania w ramach e-learningu K_W08 - zna i rozumie terminologię właściwą dla problematyki informacji publicznej - weryfikacja test pisemny i zadania w ramach e-learningu K_U01 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach określonej przepisów dotyczących udostępniania informacji publicznej - weryfikacja test pisemny i zadania w ramach e-learningu K_U05 - prawnie porusza się w systemie polskiego prawa, wykorzystuje normy poszczególnych dziedzin prawa - głównie administracyjnego i konstytucyjnego - do samodzielnego rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu informacji publicznej; posiada rozszerzone umiejętności rozwiązywania skomplikowanych problemów praktycznych z zakresu dostępu do informacji publicznej weryfikacja test pisemny i zadania w ramach e-learningu K_K06 - potrafi samodzielni i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny weryfikacja test pisemny i zadania w ramach e-learningu |
||
Metody i kryteria oceniania: |
test pisemny i zadania w ramach e-learningu. Należy uzyskać określoną ilość punktów (ustalone to zostanie na wykładzie) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dominik Kościuk | |
Prowadzący grup: | Dominik Kościuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot wykładu stanowi problematyka udostępniania i odmowy udostępniania informacji publicznej w powiązaniu z prawem do uzyskania informacji o środowisku. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: nauki prawne Rok studiów: IV (semestr I) Wymagania wstępne: student przed przystąpieniem do nauki przedmiotu powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu wstępu do nauk prawnych oraz prawa administracyjnego (w tym podstawowych instytucji prawnych z tej dziedziny). Powinien również posiadać umiejętności z zakresu obsługi programu LEX w tym wyszukiwania aktów prawnych i orzecznictwa sądowego. Metody dydaktyczne: konwersatorium. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w konwersatorium 10 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37,5 godz. (w tym 5 godz. e-learningu), udział w konsultacjach związanych z zajęciami 25,5 godz., zaliczenie 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz. (w tym 5 godz.. e-learning), co odpowiada 1,5 pkt ECTS. Problematyka wykładu została podzielona na następujące moduły: MODUŁ I. Przedstawienie programu i celu wykładów oraz podstawowych zagadnień z zakresu dostępu do informacji publicznej MODUŁ II. (e-learning – 2 godz.) Kazusy (pytania testowe) z zakresu Udip Proponowane aktywności: rozwiązywanie zadań testowych – 1 pkt MODUŁ III. Wyłączenia w dostępie do informacji i postępowanie w sprawie dostępu do informacji MODUŁ IV. (e-learning - 1 godz.) Kazusy (pytania testowe) z wyłączenia od Udip i postępowania w zakresie odmowy udostępniania informacji - 1 pkt MODUŁ V. Przedmiot i zakres innych regulacji prawnych w zakresie dostępu do informacji (informacja środowiskowa) MODUŁ VI. (e-learning - 2 godz.) Kazusy (zagadnienia praktyczne) z zakresu dostępu do informacji w regulacjach szczegółowych - inf. środowiskowa Proponowane aktywności: rozwiązywanie zadań testowych – 2 pkt MODUŁ VI. Konstytucyjne uwarunkowania dostępu do informacji | |
Literatura: |
P. Sitniewski, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz Warszawa 2011 P. Sitniewski , Ustawa o dostępie do informacji publicznej, pytania i odppowiedzi. Warszawa 2016 M. Jaśkowska M., Dostęp do informacji publicznych w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002 J. Ciechanowicz-Mclean, Z. Bukowski, B. Rakoczy, Prawo ochrony środowiska, Komentarz, Warszawa 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.