Formy manualne w terapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-AN2-2BDK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Formy manualne w terapii |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu arteterapii oraz sztuk plastycznych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do samodzielnego zorganizowania i przeprowadzenia zajęć z zakresu warsztatów terapii manualnej - ze szczególnym uwzględnieniem warsztatu arteterapeutycznego z zakresu terapii przez plastykę, ergoterapii i terapii ręki |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki, studia niestacjonarne drugiego stopnia, rok 2, semestr IV, 16 godzin ćwiczeniowych, warsztaty indywidualne i grupowe, 4 pkt ECTS. Bilans nakładu pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach – 16 godz. 2. Przygotowanie do zajęć – 35 godz. 3. Udział w konsultacjach – 15 godz. 4. Przygotowanie do zaliczenia – 35 godz. Razem 101 godz. co odpowiada 4 ptk ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: 1. Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. – 2 ptk ECTS 2. Liczba godzin o charakterze praktycznym: 50 godz. – 2 ptk ECTS |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Baum Ewa, Terapia zajęciowa, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 2. Misztal Monika, Warsztaty terapii zajęciowej. Prawo i praktyka, Wyd. ALPHA, Ostrołęka 2005 4. Metody i formy terapii sztuką, (red.) Lidia Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2005 5. Szeligiewicz-Urban Danuta, Rola prac ręcznych w terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych, [w:] Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2005, nr 11, str. 25-35 http://www.sbc.org.pl/Content/229008/Szeligiewicz_Urban_D.pdf 6. Karolak Wiesław, Rysunek w arteterapii, WSHS, Łódź 2005 Uzupełniająca: 1. Garda-Łukaszewska Joanna, Szperkowski Tomasz, Współtworzenie. Zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo, WSiP, Warszawa 1997 2. Piszczek Maria, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Warszawa 1997 3. Popek Stanisław, Barwy i psychika, UMCS, Lublin 2003 |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat form manualnych w terapii, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (K_W05) Student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W15) Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat form manualnych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych i terapeutycznych (K_U01) Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w ramach form manualnych w terapii (K_U02) Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań manualnych w terapii (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.