Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy manualne w terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-AN2-2BDK
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formy manualne w terapii
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu arteterapii oraz sztuk plastycznych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie do samodzielnego zorganizowania i przeprowadzenia zajęć z zakresu warsztatów terapii manualnej

- ze szczególnym uwzględnieniem warsztatu arteterapeutycznego z zakresu terapii przez plastykę, ergoterapii i terapii ręki

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki, studia niestacjonarne drugiego stopnia, rok 2, semestr IV, 16 godzin ćwiczeniowych, warsztaty indywidualne i grupowe, 4 pkt ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach – 16 godz.

2. Przygotowanie do zajęć – 35 godz.

3. Udział w konsultacjach – 15 godz.

4. Przygotowanie do zaliczenia – 35 godz.

Razem 101 godz. co odpowiada 4 ptk ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

1. Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. – 2 ptk ECTS

2. Liczba godzin o charakterze praktycznym: 50 godz. – 2 ptk ECTS

Literatura:

Podstawowa:

1. Baum Ewa, Terapia zajęciowa, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008

2. Misztal Monika, Warsztaty terapii zajęciowej. Prawo i praktyka, Wyd. ALPHA, Ostrołęka 2005

4. Metody i formy terapii sztuką, (red.) Lidia Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2005

5. Szeligiewicz-Urban Danuta, Rola prac ręcznych w terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych, [w:] Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły

Humanitas. Pedagogika, 2005, nr 11, str. 25-35

http://www.sbc.org.pl/Content/229008/Szeligiewicz_Urban_D.pdf

6. Karolak Wiesław, Rysunek w arteterapii, WSHS, Łódź 2005

Uzupełniająca:

1. Garda-Łukaszewska Joanna, Szperkowski Tomasz, Współtworzenie. Zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo, WSiP,

Warszawa 1997

2. Piszczek Maria, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Warszawa 1997

3. Popek Stanisław, Barwy i psychika, UMCS, Lublin 2003

Efekty uczenia się:

Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat form manualnych w terapii, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (K_W05)

Student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W15)

Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat form manualnych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych i terapeutycznych (K_U01)

Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w ramach form manualnych w terapii (K_U02)

Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań manualnych w terapii (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)