Arteterapia w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-AN2-2BDO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Arteterapia w edukacji |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodycznymi podstawami arteterapii w edukacji, a także z umiejętnością wykorzystania technik plastycznych w procesie terapeutycznym ze wskazaniem na możliwość wzmocnienia samoakceptacji, a także współpracy i współdziałania w grupie. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Pedagogiki i Psychologii Nazwa kierunku studiów Pedagogika Poziom kształcenia Studia drugiego stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Niestacjonarne Kod przedmiotu 0800-AN2-2BDD Język przedmiotu polski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr Rok II/semestr 4 |
Literatura: |
1.Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej / Maja Stańko-Kaczmarek. – Warszawa : Difin, 2013 2. Arteterapia w pracy pedagoga : teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę / Joanna Gładyszewska-Cylulko. – Kraków : „Impuls”, 2011 3. Arteterapia w sztuce i edukacji : praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej / Eugeniusz Józefowski. – Poznań : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012 4. Arteterapia w teorii i praktyce / Ewelina J. Konieczna. – Kraków : „Impuls”, 2004 5. Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi : rozwój dzieci i młodzieży / Julia Anastazja Sienkiewicz-Wilowska. – Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2011 6. Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki / pod red. Anny Marty Żukowskiej. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013 7.. Rysunek w psychoterapii / Gerald D. Oster, Patricia Gould. – Sopot : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2011 8.. Sztuka, która pomaga dzieciom : techniki arteterapii – mandala, relaksacja, wizualizacja, zabawa kolorem, drama, teatr terapeutyczny / Koryna Opala-Wnuk. – Łodź : JK – Feeria Wydaw., 2012 9.. Sztuka w edukacji i terapii / pod red. Mirosławy Knapik i Wiesławy Aleksandry Sacher. – Kraków : „Impuls”, 2004 10. Terapia w służbie sztuki – sztuka w służbie terapii / red. nauk. Alicja Kuczyńska, Marcin Czub. – Wrocław : Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydaw. Oświatowe, 2011 11. Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii / Joanna Gładyszewska-Cylulko. – Kraków : „Impuls”, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Posiada uporządkowaną wiedzę o metodach terapeutycznych stosowanych w arteterapii w edukacji, które wzmacniają samoakceptację i rozwijają wyobraźnię. Ma pogłębioną wiedzę o niekonwencjonalnych formach działań twórczych mających wpływ na uzyskanie relaksacji. Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę o metodach terapeutycznych stosowanych w arteteterapii w edukacji. Potrafi posługiwać się zasadami etycznymi i umiejętnie analizuje projekty prac plastycznych z ukierunkowaniem na konkretny cel ( wyciszenie, wzrost pewności siebie, odbudowanie wzajemnych więzi). Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i zdolny do porozumiewania się z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. Potrafi integrować grupę przez wspólne działania twórcze. działania terapeutyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Pełne uczestnictwo i realizacja ćwiczeń praktycznych Napisanie kolokwium Zaliczenie na ocenę. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.