Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arteterapia w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-AN2-2BDO
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arteterapia w edukacji
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodycznymi podstawami arteterapii w edukacji, a także z umiejętnością wykorzystania technik plastycznych w procesie terapeutycznym ze wskazaniem na możliwość wzmocnienia samoakceptacji, a także współpracy i współdziałania w grupie.

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Pedagogiki i Psychologii

Nazwa kierunku studiów Pedagogika

Poziom kształcenia Studia drugiego stopnia

Profil studiów Ogólnoakademicki

Forma studiów Niestacjonarne

Kod przedmiotu 0800-AN2-2BDD

Język przedmiotu polski

Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy M_5

Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr Rok II/semestr 4

Literatura:

1.Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej / Maja Stańko-Kaczmarek. – Warszawa : Difin, 2013

2. Arteterapia w pracy pedagoga : teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę / Joanna Gładyszewska-Cylulko. – Kraków : „Impuls”, 2011

3. Arteterapia w sztuce i edukacji : praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej / Eugeniusz Józefowski. – Poznań : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012

4. Arteterapia w teorii i praktyce / Ewelina J. Konieczna. – Kraków : „Impuls”, 2004

5. Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi : rozwój dzieci i młodzieży / Julia Anastazja Sienkiewicz-Wilowska. – Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2011

6. Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki / pod red. Anny Marty Żukowskiej. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013

7.. Rysunek w psychoterapii / Gerald D. Oster, Patricia Gould. – Sopot : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2011

8.. Sztuka, która pomaga dzieciom : techniki arteterapii – mandala, relaksacja, wizualizacja, zabawa kolorem, drama, teatr terapeutyczny / Koryna Opala-Wnuk. – Łodź : JK – Feeria Wydaw., 2012

9.. Sztuka w edukacji i terapii / pod red. Mirosławy Knapik i Wiesławy Aleksandry Sacher. – Kraków : „Impuls”, 2004

10. Terapia w służbie sztuki – sztuka w służbie terapii / red. nauk. Alicja Kuczyńska, Marcin Czub. – Wrocław : Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydaw. Oświatowe, 2011

11. Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii / Joanna Gładyszewska-Cylulko. – Kraków : „Impuls”, 2012

Efekty uczenia się:

Posiada uporządkowaną wiedzę o metodach terapeutycznych stosowanych w arteterapii w edukacji, które wzmacniają samoakceptację i rozwijają wyobraźnię.

Ma pogłębioną wiedzę o niekonwencjonalnych formach działań twórczych mających wpływ na uzyskanie relaksacji.

Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę o metodach terapeutycznych stosowanych w arteteterapii w edukacji.

Potrafi posługiwać się zasadami etycznymi i umiejętnie analizuje projekty prac plastycznych z ukierunkowaniem na konkretny cel ( wyciszenie, wzrost pewności siebie, odbudowanie wzajemnych więzi).

Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i zdolny do porozumiewania się z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. Potrafi integrować grupę przez wspólne działania twórcze. działania terapeutyczne

Metody i kryteria oceniania:

Pełne uczestnictwo i realizacja ćwiczeń praktycznych

Napisanie kolokwium

Zaliczenie na ocenę. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)