Psychoanaliza sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-AN2-2PAS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Psychoanaliza sztuki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyrobienie u studentów umiejętności interpretacji dzieł artystycznych i innych wytworów kultury w oparciu o psychologię głębi. Umiejętność ta może pozwolić na stawianie diagnoz społecznych oraz prognozowania niebezpieczeństw czyhających na cywilizację w przyszłości. |
Pełny opis: |
-Psychologia głębi wobec twórczości artystycznej; -Metoda swobodnych skojarzeń a metoda amplifikacji; - Archetypy, symbole i konflikty wewnętrzne; - Psychologia marzeń sennych; -Twórczość artystyczna w ujęciu Schopenhauera i Nietzschego; - Diagnoza kultury w oparciu o wytwory twórczej wyobraźni. - Natura twórczości. Twórczość a nieświadomość; - Mit a sen i twórczość; - Faust i kultura faustiańska; - Metody autoanalizy; - Doświadczenie transcendentne a doświadczenie schizofreniczne - Interpretacja psychoanalityczna wybranych dzieł literackich. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bettelheim, B. (1994). Freud i dusza ludzka (tłum. D. Danek). Warszawa: Jacek Santorski & Co. Dudek Z.W. (2002). Podstawy psychologii Junga. Od psychologii głębi do psychologii integralnej. Warszawa: ENETEIA. – (2007). Jungowska psychologia marzeń sennych (wyd. 2 poszerzone). Warszawa: ENETEIA. Freud S. (1994). Poza zasadą przyjemności (tłum. J. Prokopiuk). Warszawa: PWN. Fromm E. (2005). O sztuce istnienia (tłum. R. Saciuk). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jung, C.G. (1981). Archetypy i symbole. Wybór pism (tłum. J. Prokopiuk). Warszawa: Czytelnik. Laing (2005). Polityka doświadczenia. Rajski ptak (tłum. A. Grzybek). Warszawa: Wydawnictwo KR. May, R. (1994). Odwaga tworzenia (tłum. E. i T. Hornowscy). Poznań: Rebis. May R. (1997). Błaganie o mit (tlum. B. Moderska, T. Zysk). Poznan: Zysk i S-ka. Vedfelt, O. (1998). Wymiary snów (tłum. P. Billig). Warszawa: ENETEIA. Vedfelt, O. (2001). Poziomy świadomości (tłum. P. Billig). Warszawa: ENETEIA. Lektura uzupełniająca: Campbell J. (1994). Potęga mitu (tłum. I. Kania). Kraków: Sigma. Fromm (1994). Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów. Warszawa. Jung C.G. (1993). O istocie snów. Warszawa. May R. (1997). Błaganie o mit. Poznań. Nietzsche, (1907). Narodziny tragedii (tłum. L. Staff). Warszawa: Nakład Jakuba Mortkowicza. - (1990). Tako rzecze Zaratustra (tłum. W. Berent). Warszawa: bis. Platon (2003). Państwo (tłum. W. Witwicki). Kęty: ANTYK. Schopenhauer, A. (1974). Aforyzmy o mądrości życia (tłum. J. Garewicz). Warszawa: Czytelnik. – (1994;1995). Świat jako wola i przedstawienie (t. 1 i 2, tłum. J. Garewicz). Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Zna terminologię stosowaną w psychoanalizie i w innych szkołach psychologii głębi, nazwiska badaczy i nazwy najważniejszych nurtów (K_W01). Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie rozwoju człowieka i kultury (K_W06). Ma uporządkowaną wiedzę na temat biologicznych i kulturowych uwarunkowań procesów zachodzących w życiu społecznym, w tym procesów edukacyjnych (K_W09). Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i analizowania motywów ludzkich zachowań (K_U07). Potrafi twórczo animować pracę nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych (K_U11). Nabywa umiejętności związane z prezentowaniem własnych pomysłów, poglądów, wątpliwości i je uzasadniać, odwołując się do dorobku danych autorów (K_U05). Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własnym i cudzym samorozwojem, jak i z wykonywaną pracą (K_K05). Wykazuje wysoki stopień tolerancji dla posiadających odmienne poglądy i cele życiowe (K_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej; warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na 75 % wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.