Estetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-AS1-2EST |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący wartości i wartościowania w sztuce. Podczas wykładów i ćwiczeń przedstawione zostaną wybrane zagadnienia związane z obecnością wartości w kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem relacji pomiędzy wartościami estetycznymi a etycznymi w życiu współczesnego człowieka. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w umiejętność krytycznego postrzegania estetycznego wymiaru praktyk kulturowych późnej nowoczesności. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 7 specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – nauki o sztuce Rok studiów/semestr: I rok/semestr II (studia drugiego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu wiedzy o sztuce lub filozofii. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Wykład problemowy, dyskusja, referat, interpretowanie zjawisk z zakresu sztuki i kultury współczesnej, analiza tekstów literatury przedmiotowej, konsultacje. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: - udział w wykładach – 15 godzin; – udział w ćwiczeniach – 15 godzin; – przygotowanie do ćwiczeń – 15 godzin; – przygotowanie do egzaminu – 20 godzin; – konsultacje – 10 godzin; Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS |
Literatura: |
• Brach-Czaina Jolanta, 1992, Odkrywanie – Adaptacja – Ekspresja, [w:] tejże (red.), Twórczy odbiór sztuki, Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW w Białymstoku. • Dziemidok Bohdan, 1996, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Gołaszewska Maria, 1990, Rodzaje wartości estetycznych, [w:] tejże, Istota i istnienie wartości, Warszawa: PWN, s. 351-372. • Ingarden Roman, 1970, Przeżycie estetyczne, [w:] tegoż, Studia z estetyki, t. III, Warszawa: PWN, s. 97-102. • Ingarden Roman, 1970, Wartości artystyczne i wartości estetyczne, [w:] tegoż, Studia z estetyki, T. III, Warszawa: PWN. • Mitchell W.J.T., 2015, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Łukasz Zaremba, rozdział: Czego chcą obrazy?, s. 65-87. • Poprzęcka Maria, 1998, O złej sztuce, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. • Tatarkiewicz Władysław, 1976, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PIW. • Welsch Wolfgang, 1998, Estetyka i anestetyka, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, [w:] Ryszard Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, s. 520-546. • Winterson Jeanette, 2001, O sztuce. Eseje o ekstazie i zuchwalstwie, tłum. Zbigniew Batko, Poznań: REBIS. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza. Student (K_W03): a) rozumie podstawowe zasady podejmowania filozoficznej refleksji estetycznej w zakresie rozumienia sztuki i kultury; b) ma podstawową wiedzę na temat wybranych kategorii estetycznych. 2. Umiejętności. Student (K_U03, K_U06): a) podejmować interpretację dzieł sztuki i działań artystycznych z zakresu sztuki; b) posługiwać się pojęciami z zakresu estetyki interpretując otaczającą rzeczywistość społeczną. 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K04): a) wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu estetyki w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i kulturalnych; b) przedstawia własne rozumienie sztuki szanując odmienne stanowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady kończą się egzaminem ustnym lub pisemnym (w formie testu). W przypadku ustnej formy egzaminu student podpisuje się w protokole, potwierdzając znajomość uzyskanej oceny. Warunkiem zdania egzaminu jest posiadanie wiedzy dotyczącej zagadnień poruszanych w trakcie wykładów oraz w podanej literaturze. By otrzymać ocenę pozytywną z egzaminu student powinien uzyskać nie mniej niż 51% punktów Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach oraz znajomość obowiązującej literatury. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności należy przedłożyć usprawiedliwienie i niezwłocznie zaliczyć zajęcia w trakcie konsultacji. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ponad 50 % spotkań uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.