Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-BS1-2POS
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polityka społeczna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać ogólną wiedzę z nauk społecznych, na temat mechanizmów funkcjonowania społecznego, umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz.

Skrócony opis:

Nauka o polityce społecznej jako teoria służby społecznej, jej przedmiot, podstawowe pojęcia, metodologiczne podstawy analiz w polityce społecznej. Analiza genezy i rozwoju teorii polityki społecznej na świecie oraz jej recepcja w Polsce. Problematyka globalnych nierówności społeczne, marginalizacja i wykluczenie jako podstawowe kwestie w polityce społecznej. Praca socjalna w polityce społecznej, cele i założenia pracy socjalnej oraz podstawowe zadania pracownika socjalnego. Aksjologiczny wymiar teorii polityki społecznej. Zasady etyczne w pracy socjalnej i pomocy społecznej. Modele i strategie w polityce społecznej na świecie w ujęciu porównawczym.

Pełny opis:

Nauka o polityce społecznej jako teoria służby społecznej, jej przedmiot, podstawowe pojęcia, metodologiczne podstawy analiz w polityce społecznej. Analiza genezy i rozwoju teorii polityki społecznej na świecie oraz jej recepcja w Polsce. Problematyka globalnych nierówności społeczne, marginalizacja i wykluczenie jako podstawowe kwestie w polityce społecznej. Praca socjalna w polityce społecznej, cele i założenia pracy socjalnej oraz podstawowe zadania pracownika socjalnego. Aksjologiczny wymiar teorii polityki społecznej. Zasady etyczne w pracy socjalnej i pomocy społecznej. Modele i strategie w polityce społecznej na świecie w ujęciu porównawczym.

Sektory polityki społecznej oraz globalne, europejskie i krajowe podmioty w teorii i praktyce pracy socjalnej. Zagadnienie międzynarodowych standardów w polityce społecznej oraz ich wpływ na Polskę. Rola aktywnej polityki społecznej na świecie i w Polsce, geneza APS-u, stan obecny i perspektywy w kontekście budowania społeczeństwa obywatelskiego. Analiza wybranych form działań pomocowych: psychosocjokulturowy model interwencji kryzysowej w praktyce socjalnej; funkcje, modele i metody superwizji w pomocy społecznej; projekt socjalny i animacja społeczna w teorii polityki społecznej.

Literatura:

Auleytner J.: Polityka społeczna czyli ujarzmianie chaosu. Warszawa 2002

Cudowska A.: Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia. W: Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji. Red. naukowa K. Białobrzeska i S. Kawula. Toruń, 2006

Cudowska A.: Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności. W: Przemiany w kształceniu pedagogów. Red. A. Krajewska. Olecko 2010

Gabryszak R., Magierek D.: Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa 2009

Grewiński M.: Wieloaspektowa polityka społeczna. Warszawa 2009

Olubiński A.: Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Toruń 2004

Orczak J.: Polityka społęczna. Uwarunkowania i cele. Poznań 2005

Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. Red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny. Warszawa 2007

Pomoc społeczna, praca socjalna: teoria i praktyka. Red. K. Marzec-Holka. Bydgoszcz 2003

Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych. Red. S. Pawlas-Czyż. Toruń 2007

Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społecznego. Red. K. Wódz, S. Pawlas-Czyż. Toruń 2008

Trafiałek E.: Polityka społeczna dla pedagogów i służb społecznych. Tarnobrzeg 2007

Uścińska G.: Europejskie standardy zabezpieczenia społecznego. Warszawa 2005

Literatura czasopiśmiennicza, np. „Auxilium Sociale”, „Polityka Społeczna”, „Praca Socjalna”, „Social Policy and Society”

Strony internetowe (np. www.europa.eu.int; www.ips.com.pl)

Efekty uczenia się:

Zdobycie przez studentów ogólnej orientacji w problematyce przedmiotu, jako dyscyplinie naukowej i działalności praktycznej

a) student posiada wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień polityki społecznej.

Rozwijanie kompetencji poznawczych w zakresie analizy

kwestii społecznych w nowoczesnym społeczeństwie

a) student potrafi krytycznie analizować procesy i zjawiska zachodzące w rzeczywistości społecznej.

Zrozumienie przez studentów złożoności współczesnych problemów społecznych oraz ich uwikłania w kontekst polityczny, ekonomiczny i kulturowy

a) student potrafi wyjaśnić źródła występowania różnych problemów społecznych w nowoczesnym społeczeństwie, oraz przedstawić ich skutki dla rozwoju współczesnego społeczeństwa.

Kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki społecznej i rzeczywistości społecznej, z perspektywy różnych orientacji poznawczych,

a) student potrafi wskazać różne sposoby rozwiązywania kwestii społecznych w różnych krajach na świecie.

Ukształtowanie właściwych kompetencji społecznych

a) student potrafi współpracować w grupie, wykazuje się kulturą osobistą w kontaktach z wykładowcą oraz z innymi studentami, świadomie działa na rzecz dobra całej wspólnoty akademickiej.

Metody i kryteria oceniania:

Do egzaminu dopuszczony jest student, który zaliczył ćwiczenia. Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach, pracach zespołowych, projektach, ocenianych w sposób ciągły. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który ma 50% nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i oceny z kolokwium. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)