Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N1-1YAEE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest: Wprowadzenie podstawowych pojęć i koncepcji z zakresu psychologii rozwoju człowieka. Zapoznanie z przebiegiem i mechanizmami zmian rozwojowych zachodzących w poszczególnych okresach życia. Charakterystyka wskaźników rozwoju w sferze funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego, społecznego i osobowościowego dzieciństwa, adolescencji i dorosłości. Propozycje działań wspierających przebieg zmian rozwojowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Poziom kształcenia: I stopień Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarne Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowe Rok studiów: 1 rok Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład- l8 godzin Punkty ECTS: 3,0 Metody dydaktyczne: wykład z prezentacja multimedialna, praca indywidualna, zespołowa, projekty, konsultacje, Bilans nakładu pracy studenta: 18 godz. -udział w wykładach 5 godz.- godziny konsultacji 30 godz.- przygotowanie do egzaminu Wskaźnik ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wvmagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 23 godz. (1,5 ECTS) -o charakterze praktycznym : 30 godz, (1,5 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Trempała J. (red.). (2001) Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdziały: 6-13. 2.Harwas-Napierała B, Trempała J. (2007) Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2, PWN, Warszawa 3. Trempała J. (2011) Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN Warszawa 4. Brzezińska A. (2010) Portrety psychologiczne człowieka. GWP Gdańsk 5. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2000) Psychologia rozwoju człowieka t1, Warszawa PWN. Literatura uzupełniająca: 1. Piaget J. (2005) Mowa i myślenie dziecka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2. Schaffer H.R. (2005) Psychologia dziecka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 3. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2011) Psychologia kluczowe koncepcje. Tom 1 – Podstawy psychologii, PWN, Warszawa, rozdział 3 – Rozwój przez całe życie. 4.Turner J.S., Helims D.B., (1999) Rozwój człowieka, WSiP Warszawa 5.Vasta R. , Haith M. M., Miller S. A. (1995), Psychologia dziecka. WSiP Warszawa 6.Brzezińska A. (2002) Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Scholar Warszawa |
Efekty uczenia się: |
1. Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym - K_W05 - egzamin ustny 2. Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju dziecka, adolescenta i człowieka dorosłego - K_W15 - egzamin ustny 3. Potrafi animować prace nad rozwojem człowieka w poszczególnych okresach życia - K_U11 - zadania problemowe 4. Docenia znaczenie zdobytej wiedzy na temat czynników rozwoju człowieka i potrzebę współpracy różnych środowisk (rodziny, szkoły i placówek kulturalnych) w celu wspierania rozwoju człowieka - K_K02 - zadania problemowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Do egzaminu dopuszczony jest student, który był obecny na minimum 51% wykładów. Egzamin w formie ustnej - obejmuje całość materiału z treści wykładów. Zadanie problemowe - zaprezentowanie własnych pomysłów, propozycji i sugestii dotyczących animacji prac nad rozwojem człowieka w poszczególnych okresach życia - popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.