Polityka i prawo oświatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N1-1YGJJ | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Polityka i prawo oświatowe | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
Moduł kierunkowy - niestac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest realizacja treści, które umożliwią studentowi zdobycie podstawowej wiedzy z polityki oświatowej i prawa oświatowego oraz ukształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania problematyki prawno-politycznej w oświacie. Celem przedmiotu jest: 1) wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu polityki oświatowej; 2) przedstawienie założeń polityki oświatowej w Polsce; 3) analiza głównych priorytetów polityki oświatowej w Polsce; 4) prezentacja podstaw prawnych organizacji i funkcjonowania systemu edukacji w Polsce; 5) kształtowanie umiejętności analizy oraz interpretacji podstawowych zasad polityki oświatowej, także w ujęciu komparatywnym. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne Rok studiów - 1 rok 1 stopnia Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 18 godzin wykładów Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca zespołowa, konsultacje indywidualne Punkty ECTS - 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 18 godzin, udział w konsultacjach: 15 godzin, przygotowanie do zajęć: 7 godzin Przygotowanie do zaliczenia: 35 godzin Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33 h i 1 punkt ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 42 godziny i 2 punkty ECTS |
||
Literatura: |
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2011. Polityka oświatowa, M. Korolewska, J. Osiecka-Chojnacka (red.), Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, IMPULS, Kraków 2010. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007. Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013. Strona internetowa MEN www.men.gov.pl Akty prawne: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, w: Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 1189 • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, w: Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60 • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w: Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60 • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2018 r., pozycja 1574 • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2017 r., poz. 1658 • Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły. Raport tematyczny z badania. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. |
||
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych i wychowawczych Student/Studentka potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej Student/Studentka potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych Student/Studentka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Do zaliczenia może przystąpić student, który był obecny na minimum 51% wykładów. Kolokwium pisemne (pytania otwarte i zamknięte). Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie 51% punktów. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.