Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N1-2YPSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot wprowadza w zagadnienia dotyczące współczesnego środowiska życia i sposoby jego przetwarzania w środowisko wychowawcze (rozwojowe). Przedstawia genezę polskiej pedagogiki społecznej (1918 - 1990) oraz jej współczesną tożsamość; w tym szkoły i kierunki badań. Podejmuje zagadnienia dotyczące wsparcia człowieka w różnych etapach jego życia i w różnych sytuacjach, w tym wykluczenia, marginalizacji, sytuacji zmiany społeczno-kulturowej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Koncentruje się na relacjach miedzy środowiskiem wychowania a aktywnym, kreatywnym podmiotem (jednostką lub grupą) budującym swoją biografie i przestrzeń życia. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - kierunkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne. Rok studiów/semestr - rok II, semestr III. Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Podstawą do realizacji przedmiotu: Pedagogika społeczna jest wiedza dotycząca środowiska społecznego, środowiska wychowawczego oraz przemian jakie zachodzą we współczesnym świecie. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje; Punkty ECTS: 7. Bilans nakładu pracy studenta: 3,5 pkt w obecności nauczyciela akademickiego (87,5 godz.): 30 (wykłady) +57,5 (godziny konsultacyjne i egzamin) 3,5 pkt bez obecności nauczyciela akademickiego (87,5 godz.): 87,5 godz. (przygotowanie do egzaminu, egzamin) |
Literatura: |
1. M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Warszawa 2014. Wyd. Impuls. 2. M. Cichosz: O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków 2016. 3. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012. 4. W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa 2014. 5. T. Sosnowski, Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018. 6. T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki, Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. 7. T. Sosnowski, Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. 8. T. Pilch, T. Sosnowski, Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013. 9. M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski, Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013. 10. W. Danilewicz, M. Sobecki, T. Sosnowski, Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013. 11. W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010. 12. W. Danilewicz (red.): Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009. 13. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutr, Toruń 2012. 14. S. Kawula: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996. 15. S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2001. 16. P. Frąckowiak (red.): Pedagogika społeczna i oblicza wychowania czasu przemian, Gniezno 2011. 17. B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010. 18. M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010. 19. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa 2009. 20. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t.2, warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WK9 – Student ma wiedzę dotyczącą głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących. KA7_UK2 – Student ma kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne, pozwalające na efektywną pracę w środowiskach zróżnicowanych kulturowo oraz z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem. KA7_UK4 – Student porozumiewa się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązuje konflikty oraz tworzy dobrą atmosferę do komunikacji w grupie przedszkolnej/klasie szkolnej i poza nią. KA7_UO4 – Student posiada kompetencje interpersonalne, pozwalające na budowanie relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia; buduje prawidłowe więzi w środowiskach społecznych. KA7_UO7 – Student rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot Pedagogika społeczna kończy się egzaminem w formie pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.