Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N2-1YAKU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Od studenta wymagana jest znajomość podstawowych pojęć z zakresu filozofii oraz socjologii. Student powinien swobodnie poruszać się na polu dostrzegania, analizowania i interpretowania poszczególnych zjawisk społecznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zadaniem wykładów z Antropologii kulturowej jest pogłębiona analiza zagadnień z zakresu wiedzy o kulturze, jej elementach oraz miejscu i funkcji człowieka w kulturze. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok II stopnia/semestr II Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godzin wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS: 4 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Gajda, Antropologia kulturowa. Część 1. Toruń, 2003. 2. J. Gajda, Antropologia kulturowa. Część 2. Toruń, 2008. 3. A. Nobil, Zmiana kulturowa : między historią a ewolucją, Wrocław 2006. 4. M. Chomczyńska-Rubacha, K. Rubacha, Płeć kulturowa nauczycieli: funkcjonowanie w roli zawodowej, Kraków 2007. 5. J. Kordys, Kategorie antropologiczne i tożsamość narracyjna: szkice z pogranicza neurosemiotyki i historii kultury, Kraków 2006. 6. K. Kalka, Filozoficzna antropologia tomistyczna, Bydgoszcz 2000. 7. A. Podsiad, Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Warszawa 2002. 8. Człowiek w filozofii współczesnej, praca zbiorowa, Warszawa 1990. 9. M. Buchowski, W. J. Burszta, O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992. 10. P. Chmielewski, Kultura i ewolucja, Warszawa 1988. 11. J. Dunin, Z. Szyfelbejn-Sokolewicz, Warszawa 1965(rozdz. VII, Antropologia w życiu współczesnym, s. 209 – 238). 12. R. Linton, Kulturowe podstawy osobowości, przeł. A. Jasińska-Kania, Warszawa 1975. 13. E. Tarkowska, Czas w społeczeństwie: problemy, tradycje, kierunki badań, Wrocław 1987. 14. E. Tarkowska, Czas w życiu Polaków. Wyniki badań, hipotezy, impresje, Warszawa 1992. 15. C.G. Jung, Ego; Cień; Syzygia: anima i animus; Osobowość maniczna; Jaźń, [w:] tegoż autora, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, wybór, przeł. i wstęp J. Prokopiuk, Warszawa 1976, s. 59-118. 16. Z. Mach, Kultura i osobowość w antropologii amerykańskiej, Warszawa-Kraków 1989. (Rozdz. V, Kultura i osobowość – nowsze ujęcie, s. 156-228.) 17. H.E. Fisher, Anatomia miłości. Historia naturalna monogamii, cudzołóstwa i rozwodu, przeł. Jotek, Poznań 1994. 18. E. Fromm, O sztuce miłości, przeł. A. Bogdański,Warszawa 1974. 19. J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993. 20. A. Mrozek-Dumanowska, Człowiek w labiryncie magii, Warszawa 1990. 21. Cz.Robotycki, Tradycja i obyczaj w środowisku wiejskim. Studium etnologiczne wsi Jurgów na Spiszu, Wrocław 1980. Literatura uzupełniająca: 1. S. Żurawski, Obyczaje, języki, ludy świata, Warszawa 2007. 2. I. Trzcińska, Religia, system, ewolucja, Kraków 2006. 3. M. Staniszewski, Miasto granic, Poznań 2006. 4. S. Pietraszko, Studia o kulturze, Wrocław 1992. 5. Ph. Bagby, Kultura i historia. Prolegomena do porównawczego badania cywilizacji, przeł. J. Jrdlicki, Warczawa 1975. (Rozdz. 5, Kultury, s. 145-179.) 6. K. Pomian, Przeszłość jako przedmiot wiary. Historia i filozofia w myśli średniowiecza, Warszawa 1968. (Rozdz. III, Trwanie i zmiana, s. 88-150.) 7. F. Znaniecki, Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa 1974. (Cz. II rozdz. I, Osobowość społeczna, s. 101-140.) 8. Z. Tyszka, Socjologia rodziny, Warszawa 1979 (wyd. 1). 9. Psychologia w działaniu, red. K. Jankowski, Warszawa 1981, s. 194-214. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1.Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie kulturowym, w tym o miejscu człowieka w kulturze. (K_W06) 2. ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych oraz kulturowych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. (K_W07) Umiejętności: 3. posiada pogłębione umiejętności obserwacji, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, w tym zjawisk natury kulturowej, przy użyciu różnych źródeł. (K_U01) 4. ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji kulturowych w kontekście edukacyjnym oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. (K_U07) Kompetencje: 5. jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę. (K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja, konsultacje Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin (zalicza 51% prawidłowych odpowiedzi). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.