Technologia informacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N2-1YTIN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Rok studiów /semestr Pedagogika - 2L nstac. II stop. Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Podstawowa znajomość obsługi komputera i Pakietu MS OFFICE 2007/2010 lub LibreOffice / OpenOffice Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 10 godzin (laboratoria) – zajęcia w pracowni komputerowej Założenia i cele przedmiotu Uczestnik po ukończeniu przedmiotu : • potrafi praktycznie i efektywnie wykorzystać wybrane oprogramowanie komputerowe w ramach korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji ; • wykorzystuje komputer do projektowania, planowania i samodzielnego opracowania zagadnień; • wykorzystuje komputer w procesie uczenia się i w pracy; • zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze i tworzeniu komunikatów medialnych; • zna metodykę prowadzenia zajęć przy użyciu najnowszych technologii informacyjnych; • potrafi wykorzystać technologię informacyjną w procesie dydaktycznym, przygotowując materiały edukacyjne oraz realizując inne zadania kulturalne i społeczne; • potrafi tworzyć własne treści przy wykorzystaniu narzędzi Web 2.0; • potrafi wykonać projekt edukacyjny z wykorzystaniem TI. Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody podające: pogadanka, dyskusja, praca online; Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, projekt; Zaliczenie na ocenę (sprawdzenie praktycznych umiejętności posługiwania się ICT) Punkty ECTS - 1,00 Bilans nakładu pracy studenta Udział w laboratoriach - 10h; Przygotowanie się do zajęć wykonanie ćwiczeń - 10h; Konsultacje - 10h; Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 20h – 0,5 ECTS o charakterze praktycznym 20h – 0,5 ECTS |
Literatura: |
Literatura: 1.Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. 2.Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010, s. 35-97 (blogowanie), 98-132 (YouTube), 174-187 (MySpace), 189-204 (Facebook), 207-218 (Twitter), 236-256 (podcast, videocast) 3.Levy P., Drugi potop, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005 4.Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak odnaleźć się w świecie komputerów., Książka i Wiedza, Warszawa 1997. 4. Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników. [w:] Łukasz Jonak i inni (red.). Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 119-152. 5. Krzysztofek, K., WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo?. [w:] Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 11-23. 6. Józef Bednarek, Ewa Lubina, Kształcenie na odległość Podstawy dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008 7. William H. Rice IV, Tworzenie serwisów e-learningowych z Moodle 1.9, Helion 2010 8.Gocłowska B.; Z. Łojewski (2008). Platformy edukacyjne: administrowanie i zarządzanie. Lublin: Wydaw. UMCS 9. Hyla M. (2005). Przewodnik po e-learningu. Kraków: Oficyna Ekonomiczna 10. Juszczyk S. (2002), Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna. Toruń: Wyd. Adam Marszałek 11. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberświat możliwości i zagrożenia, Warszawa 2009. 12.Gajda J., Media w Edukacji, Kraków 2003. 13.Gajda W., GIMP – praktyczne projekty, Gliwice 2006. 14.Król R., Efektywność gier dydaktycznych w procesie kształcenia, Kraków 2007. 15.Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik szkolnej dydaktyki, Warszawa 2007. 16.Perzycka E., Stachura A., Pedagogika Informacyjna. Media w kształceniu ustawicznym, Szczecin 2007. 17.Rudny T., Multimedia i grafika komputerowa. Podręcznik do nauki zawodu technik informatyk, Gliwice 2010. 18.Strykowski W., Audiowizualne materiały dydaktyczne: podstawy kształcenia multimedialnego, Warszawa 1984. 19.Tanaś M., Edukacyjne zastosowanie komputerów, Warszawa 1997. 20.Wieczorkowska A., Multimedia podstawy teoretyczne i zastosowania praktyczne, Warszawa 2008. Strony Internetowe: http://www.come.uw.edu.pl (w dziale E-nauczanie) prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska, prof. dr hab. Jan Madey Dekalog edukacji internetowej http://www.come.uw.edu.pl (w dziale E-nauczanie) prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska, Zalety i wady edukacji internetowej. Model dydaktyczny COME Blackboard - http:// blackboard.uwb.edu.pl/ Brown, John Seely i Paul Duguid. The Social Life of Information. Harvard Business Press. Boston 2000. (książka dostępna na Google Books) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie technik informatycznych oraz potrafi zastosować technologię informacyjną zgodnie z zasadami efektywnej i bezpiecznej pracy dydaktycznej. Umiejętności • Student potrafi wykorzystać technologię informacyjną w procesie edukacji tworząc scenariusze zajęć, przygotowując materiały edukacyjne (ćwiczenia praktyczne) •Student korzysta z usług w sieciach informatycznych, pozyskując i przetwarzając informacje, w języku rodzimym i obcym (ćwiczenia praktyczne) Kompetencje społeczne • Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w pracy z uczniami oraz ma świadomość potrzeby ciągłego samorozwoju w zakresie technologii informacyjnych. • Stosuje zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów multimedialnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę przy minimum 90% obecności na zajęciach. Student nieobecności odpracowuje na konsultacjach. Na zajęciach realizowany jest system punktowy zaliczenia poprzez ćwiczenia praktyczne. Zaliczenie następuje przy uzyskaniu min 50% ogólnej liczby punktów. 00,00% - 50,00% niedostateczny 51,00% - 65,99% dostateczny 66,00% - 74,99% dostateczny plus 75,00% - 81,99% dobry 82,00% - 89,99% dobry plus 90,00% - 100,0% bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.