Przemoc w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N2-2XAAO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Przemoc w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom specjalistycznej wiedzy na temat zjawiska przemocy w rodzinie, sposobów diagnozowania tego problemu oraz form pomocy dla osób krzywdzonych. Ważnym celem przedmiotu jest również kształtowanie świadomych i odpowiedzialnych postaw studentów względem osób pokrzywdzonych przestępstwem przemocy w rodzinie, jak i wobec osób stosujących przemoc. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia niestacjonarne Rok studiów/semestr: II rok, semestr IV (semestr zimowy) Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (MK_5). Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć z socjologii ogólnej, psychologii ogólnej i rozwojowej. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 h – wykład Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną Punkty ECTS: 2,0 Bilans nakładu pracy studenta: - obecność studenta na wykładach - 10 h - realizacja zadań realizowanych w ramach wykładów - 5 h - przygotowanie do egzaminu – 15 h - analiza literatury - 10 - udział w konsultacjach – 15 h W sumie: 55 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h (1 ECTS) -o charakterze praktycznym: 25 h (1 ECTS) |
Literatura: |
Ackerman R., J.,Pickering S., E., Zanim będzie za późno. Przemoc i kontrola w rodzinie, Warszawa 2004. Badura-Madej W., Dobrzyńska –Masterhazy, Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000. Herman J., L., Przemoc, uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 2007. Laskowska M., Paszkiewicz W., Wiechcińska A., Wyprawa PoMoc. Poradnik dla osób doznających przemocy w rodzinie, Warszawa 2007. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D., Przemoc w rodzinie, Warszawa 2007. Polanowski J., Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Prawo i praktyka, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia - student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących K_W13 - student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach K_W15 - student potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych K_U08 - student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych K_U10 - student jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę. Obecność na wszystkich zajęciach obowiązkowa. Nieobecności zaliczane są podczas konsultacji w formie ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.