Nowoczesne tendencje w dydaktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N2-2YNTD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne tendencje w dydaktyce |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Do realizowania treści z Nowoczesnych tendencji w dydaktyce niezbędne są wiadomości, umiejętności i kompetencje studentów zdobyte na zajęciach z przedmiotu Dydaktyka Ogólna. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W toku realizacji przedmiotu studenci poznają zmiany w obszarze przedmiotu badań dydaktyki ogólnej (kierunki zmian w dydaktyce współczesnej, zmiany w teleologii, treściach kształcenia, w instrumentarium pracy pedagogicznej). Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci doskonalą umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, oraz umiejętności właściwego dobierania metod, środków dydaktycznych, form organizacji pozwalających osiągać optymalne efekty kształcenia. W trakcie zajęć studenci kształtują kompetencje społeczne, a w szczególności odznaczanie się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia niestacjonarne II stopnia Przedmiot obowiązkowy Pedagogika Rok studiów II/sem.III Liczba godz.: 10 godz. wykładów i 10 godz. ćwiczeń Podstawą realizowania treści z Nowoczesnych tendencji w dydaktyce są wiadomości, umiejętności i kompetencje studentów zdobyte na zajęciach z przedmiotu Dydaktyka Ogólna. Punkty ECTS - 5 Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody praktyczne, metody oglądowe, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 10 godz. Udział w ćwiczeniach – 10 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 40 godz. Udział w konsultacjach – 10 godz. Wykonanie projektu dydaktycznego – 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 30 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40h -1,5 ECTS o charakterze praktycznym: 90h - 3,5 ECTS |
Literatura: |
Barr R. B., Tagg J., From Teaching to Learning. A new Paradigm for Undergraduate Education, “Change” 1995, vol.27(6), artykuł dostępny też na stronie(http://www.athens.edu/visitors/QEP/Barr_and_Tagg_article.pdf) Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2011 Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011 Karpińska A., Borawska – Kalbarczyk K. (red.), Horyzonty rozwoju edukacji w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011 Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka –wybrane obszary badawcze, Warszawa 2014 Karpińska A., Zińczuk M., (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Warszawa 2014 Karpińska A., Szwarc A. (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, Warszawa 2014 Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk K. (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Toruń 2016. Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019. Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019. Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, Warszawa-Radom 2007. O’Donnel A.M., King A. (ed.), Cognitive Perspectives on Peer Learning, Routledge, NewYork - London 2009. Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie-ujęcie z perspektywy podmiotu, Białystok 2008. Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Białystok 2019. |
Efekty uczenia się: |
W01. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zmian w zakresie przedmiotu badań dydaktyki – (konwersacja podczas wykładu, test dydaktyczny) W02. Posiada usystematyzowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, pogłębioną wiedzę w zakresie usytuowania procesu kształcenia w kontekście przemian współczesności oraz modernizacji instrumentarium pracy pedagoga - (konwersacja podczas wykładu, test dydaktyczny) U02. Potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania, potrafi dobierać metody, środki dydaktyczne, formy organizacji pozwalające osiągać optymalne efekty kształcenia - (konwersacja podczas wykładu, na ćwiczeniach przygotowanie i prezentacja projektu dydaktycznego) K01. Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania działań dydaktycznych - (samoocena studentów, konwersacja) K03. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce edukacyjnej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych – (obserwacja, konwersacja) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: przygotowanie i prezentacja projektu dydaktycznego (kryteria oceny projektu: merytoryczne, formalne –forma prezentacji oraz umiejętność inspirowania członków grupy do aktywności), pozytywna ocena z testu dydaktycznego złożonego z różnych zadań dotyczących treści wykładowych (51% punktów uzyskanych przez studenta z testu jest niezbędne do uzyskania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu) oraz obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.