Diagnoza dziecka i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON1-3DDR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza dziecka i rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość elementarnej wiedzy z zakresu funkcjonowania rodziny, potrzeb opiekuńczych oraz procesu poznania diagnostycznego. Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Psychologia rozwojowa, Pedagogika społeczna. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozy jednostek i rodziny. · Pogłębienie wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej. · Wskazanie na istotę wczesnej diagnozy w rozwiązywaniu problemów opiekuńczych, wychowawczych oraz społecznych. · Zapoznanie z odpowiednimi metodami, technikami diagnostycznymi oraz ich interpretacją. · Wskazanie na istotę diagnozy psychologiczno-pedagogicznej w różnych opiekuńczo-wychowawczych oraz resocjalizacyjnych. · Zapoznanie z terapeutycznymi formami pracy z dzieckiem i rodziną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Rok studiów/semestr: III rok studiów I stopnia, Znajomość elementarnej wiedzy z zakresu funkcjonowania rodziny, potrzeb opiekuńczych oraz procesu poznania diagnostycznego. Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Psychologia rozwojowa, Pedagogika społeczna. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładu, 18 godzin ćwiczeń Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 10 godz. Udział w ćwiczeniach 18 godz. Udział w konsultacjach 22 godz. RAZEM 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz. RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin 100 godzin : 25 godzin = 4.00 ECTS |
Literatura: |
• E.Jarosz. E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006. • K. Stemplewska-Żakowicz, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencje profesjonalne, GWP, Gdańsk 2013. • E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna, Wyd. „Impuls”, Kraków 2013. • B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Wyd. „Impuls”, Kraków 2011. • D. W. Winnicott, Dziecko, jego rodzina i świat, Oficyna Ingenium, Warszawa 2010. • I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014. • D. Wosik-Kawali, T. Zubrzycka-Maciąg, Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela,. Wyd. „Impuls”, Kraków 2011. • A. Wojnarska, Diagnostyka resocjalizacyjna, Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010. • K.Duraj-Nowakowa, U. Gruca-Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009. • E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004. • E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Wyd. PWN, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach K_W06 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_W16 UMIEJĘTNOŚCI potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i resocjalizacyjnej K_U01 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej względem rodziny K_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne wobec rodziny i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład problemowy Wykład z prezentacją multimedialną Ćwiczenia audytoryjne: · praca w grupach · dyskusja Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.