Prorodzinne formy opieki i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON1-3GOT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Prorodzinne formy opieki i wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Profil studiów:ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu:specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika Rok studiów: III rok I stopnia Wymagania wstępne: Znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika rodziny, teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej, prawodawstwo opiekuńcze, psychologia społeczna i wychowawcza, historia wychowania Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład- 10; ćwiczenia-14. Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, analiza tekstów Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach- 10 godzin Udział w ćwiczeniach- 14 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim-26 godzin Razem: 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń- 15 godzin Przygotowanie projektu- 30 godzin Przygotowanie do testu- 25 godzin Razem: 70 godzin Ogółem: 120 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin: -wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 h, min 25=2 ECTS, max 30 30= 1,67 ECTS -o charakterze praktycznym: 70h; min 25 = 2,8 ECTS, max 30=2,33 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: ▪ M. Bereźnicka, Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie, Wyd. NUP, Kraków 2014. ▪ S. Bębas, J. Śledzianowski, Blaski i cienie współczesnej rodziny polskiej, Wyd. Jedność, Kielce 2013. ▪ J. Izdebska, Dziecko - dzieciństwo - rodzina - wychowanie rodzinne: kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Wyd. NWSP, Białystok 2015. ▪ M. Kaczmarek Zmiana paradygmatu w opiece zastępczej nad dzieckiem, (w:) M. Racław Markowska (red.) Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, ISP, Warszawa 2005. ▪ M. Kaczmarek Stan opieki zastępczej nad dzieckiem "na półmetku wdrażania reformy, (w:) Opieka zastępcza nad dzieckiem i młodzieżą - od form instytucjonalnych do rodzinnych, pod red. M. Racław-Markowska, S. Legat, ISP, Warszawa 2004. ▪ W. Kowalski, Wioski Dziecięce SOS w systemie opieki zastępczej w Polsce, Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin 2011. ▪ C. Millon-Delsol: Zasada pomocniczości. ZNAK, Kraków 1995; A. Dylus: Zasada pomocniczości a integracja Europy, w: Państwo i Prawo 1995 nr 5; Z. Zgud: Zasada subsydiarności w prawie europejskim, Zakamycze, Kraków 1999. ▪ B. Passini Opieka nad dzieckiem i polityka społeczna, (w:) Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 2000 nr 4. ▪ M. Ruszkowska, Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. ▪ M. Safjan, Osamotnione dzieci: rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka, Wyd. Prawnicze, Warszawa 1993. ▪ T. Skudniewska, Przeobrażenia systemu opieki nad dzieckiem w: Problemy Opiekuńczo Wychowawcze., 2000, nr 4. ▪ T. Smyczyński Prawo dziecka do rodziny, (w:) Konwencja o Prawach Dziecka. Wybrane zagadnienia prawne i socjalne, Polski Komitet UNICEF, Warszawa 1993. ▪ L. Telka, Rodzinne domy dziecka: zarys monograficzny, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000. ▪ D. Wosik– Kawala (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze, Wyd. UMCS, Lublin 2011. ▪ W. Warzywoda-Kruszyńska, J. Grotowska-Leder, Bieda wśród dzieci, w: Polska dla dzieci, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2003. ▪ A. Żukiewicz (red.), Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń 2011. Literatura uzupełniająca: ▪ M. Andrzejewski, Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej, Zakamycze, Kraków 2003. ▪ S. Badora, Uczucia i profesjonalizm: o formach opieki zastępczej, Wyd. WSP, Częstochowa 1998. ▪ A. Kwak (red.), Z opieki zastępczej w dorosłe życie: założenia a rzeczywistość, Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących oraz o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem wspierania rodziny naturalnej, instytucjonalnych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej (K_W10). Student docenia znaczenie prorodzinnych form opieki i wychowania dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi między dzieckiem a opiekunem oraz szerszym środowiskiem społecznym, odnosi zdobytą wiedze do projektowania działań zawodowych (K_K02). Student umie dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, dotyczących sfery opieki i wychowania dzieci i młodzieży (K_U01). Student potrafi ocenić przydatność wskazanych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej (K_U09). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Zaliczenie ćwiczeń: obecność, aktywność na zajęciach, przygotowanie projektu, kolokwium. Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny (test). Ocenę pozytywną z przedmiotu może uzyskać student, który zdobył min. 51% punktów z testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.