Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON1-3GOU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Student poznaje następującą tematykę, umożliwiającą projektowanie indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych: 1. Diagnoza potrzeb jednostki w kontekście planowania działań profilaktycznych, terapeutycznych, projektujących. 2. Jak tworzyć Indywidualny Plan Pracy. 3. Indywidualne programy pedagogiczno-psychologiczne w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych. 4. Wychowało nas państwo. Tożsamość wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. 5. Z opieki w dorosłość. Model usamodzielnienia 6. Plan pracy z klientem w kontekście efektywności działań pracownika socjalnego. 7. Diagnozy i opinie, orzeczenia wydane w poradniach pedagogiczno-psychologicznych a wskazówki do pracy z uczniem. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika Rok studiów: III rok I stopnia Wymagania wstępne: Znajomość zagadnień z następujących obszarów: teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej, psychologia społeczna i wychowawcza Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia - 18. Metody dydaktyczne: -Dyskusja -Burza mózgów -Metoda zadaniowa -Praca z tekstem -Prezentacja Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach- 18 Konsultacje z nauczycielem akademickim-32 godzin Razem: 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń- 20 godzin Przygotowanie pracy pisemnej-projektu-50 godzin Razem: 70 godzin Ogółem :120 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin: -wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 h; min. 25=2 ECTS, max 30=1,67 ECTS -o charakterze praktycznym: 70 h; min. 25 =2,8 ECTS, max 30=2,33 ECTS |
Literatura: |
Literatura: Należy wskazać wykaz lektur i innych materiałów obowiązujących do zaliczenia zajęć. Literatura podstawowa: -Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. 2013 poz. 199). -T.Polkowski: Indywidualny plan pracy z dzieckiem i rodziną w instytucji opiekuńczo-wychowawczej (w:) Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze . - 2002, nr 3 -B.Błaszczyk, M.Posłuszna- Owcarz: Praca z rodzinami wychowanków, (w:) Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2003, nr 3 -T.Polkowski: Metoda indywidualnych planów pracy z dzieckiem i rodziną w warunkach instytucji opiekuńczo- wychowawczej. Towarzystwo NASZ DOM 2004,2005,2006 -J.Kur: Metoda indywidualnych planów pracy z dzieckiem i rodziną zalety i ograniczenia (w:) Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2005, nr 2 -S.Badora: Dom dziecka (w:): Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej pod red. J. Brągiel i S. Badory. Opole, 2005. -A.Golczyńska-Grondas: Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kraków 2004 - Z opieki w dorosłość model usamodzielnienia. Towarzystwo Psychoprofilaktyczne Oddział w Warszawie. Warszawa 2014 -M.Liciński: O przemocy. Towarzystwo Psychoprofilaktyczne. Warszawa 2014 -J.Piekarski, E.Marynowicz-Hetka: Projekt działania i jego funkcje -A. Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku,(w:) Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, Zeszyt 13 Edukacja i praca, pod red. R.Borzyszkowskiej, E.LemańskiejLewandowskiej, P.P.Grzybowskiego, Bydgoszcz 2009 r. -A.Sołbut: Wspieranie w rozumnym rodzicielstwie na przykładzie dobrych praktyk preferowanych w świetlicach dla dzieci, (w:) S.Badora, P.Maciaszczyk, M.Piątek (red.) Pedagogika opiekuńcza wobec problemów rodziny i możliwości jej wspierania, Tarnobrzeg 2014 r. - A.Sołbut: Pomocowość- pozorność działań służb socjalnych w odniesieniu do rodzin objętych procedurą Niebieskiej Karty (w:) Tradycje i perspektywy optymalizowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji, red. D.Kowalczyk, A.Szecówka, P.Kwiatkowski, Wrocław 2016, -J.O.Prochaska, J.C.Norcross, C.C.Diclemente: Zmiana na dobre.Rewolucyjny program zmiany który pomoże ci przezwyciężyć złe nawyki. Warszawa 2008 -E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006 -J.Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003 -S.Kawula, Z.Dąbrowski, M.Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980 Literatura uzupełniająca: -B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011. -G.Gajewska: Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem. Zielona Góra 1997 -H.Stierlin, I.Rucke-Embden,N.Wetzel,M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańska 1999 -M.Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983 -A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000 -M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2005 -M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006 -D.Rybczyńska (red.):Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W10 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzą K_W15 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej Umiejętności K_09 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczne K_U10 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań Kompetencje społeczne K_K02 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych K_K08 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywność - Obecność na zajęciach - Praca pisemna prezentowana ustnie Warunki zaliczenia przedmiotu: Do zaliczenia ćwiczeń może podejść student, który uczestniczył w zajęciach. Absencje należy zaliczyć ustnie podczas konsultacji nauczyciela prowadzącego. Możliwy jest regularny kontakt mailowy: agnieszka_solbut@wp.pl lub a.solbut@uwb.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.